Mi az a "Teljes Étel"? | Egészséges életmód

Mi az a “Teljes Étel”?

Mi az a "Teljes Étel"?Talán kezdjük onnan, hogy ma az átlagos ember mit eszik? Éttermekben ne keressük a teljes értékű ételeket, mert a többségben ez nem található meg. A boltok polcain is nehéz felfedezni az igazán értékes alapanyagokat. És valljuk be, már szüleink sem vették figyelembe az ételek “teljességének” fontosságát. És ez nem az ő hibájuk…

Ahogyan a természettől eltávolodtunk, egyre kevésbé tudjuk megállapítani, hogy milyen ételre lenne szükségünk. Bár még ma is van olyan orvos, aki azt mondja, hogy bármit ehetünk, “nem számít”, azért ez nem így van. Az autóba sem tölthetünk bele bármilyen üzemanyagot. A szervezetünknek sem jó bármilyen étel. Mi is az a “teljes étel”, melyet minden embernek fogyasztania kellene?

A lesújtó valóság

Az emberek többsége még mindig előnyben részesíti a finomított, “fehér” étrendet, azaz a nagy mennyiségű fehér lisztet és fehér cukrot tartalmazó ételeket. A boltok többsége ilyen ételeket kínál a vevőknek. Tény, hogy tudtán kívül még az is vehet agyonfinomított és tartósított ételt, aki a helybeli egészségboltokban vásárol.

Amikor a vásárló egy terméken meglátja az “organikus” vagy a “bio” feliratot, általában “csúcsminőségű”, teljes értékű ételnek véli. Ez sajnos nem minden esetben van így. Még mindig el kell olvasni az apró betűket a csomagoláson! És természetesen használjuk a józan eszünket: télen tudhatunk venni “teljes értékű” paradicsomot??? Ugyan már… tudjuk, hogy ez nem valószínű. És ezt meg kell tanítani a fiataloknak is!

Az olajok csapdája

A finomított olaj még a fehér cukornál is nehezebben emészthető, és ártalmasabb az egészségre. Az ilyen olajok címkéjén gyakran olvashatjuk az “organikus”, a “bio” vagy a “sajtolással előállított” kifejezéseket, ami valóban bíztató. Csakhogy amennyiben nem áll ott az is, hogy “finomítatlan”, akkor finomítottak. Nehéz elképzelni kártékonyabb élelmiszert a finomított olajoknál. Ezt lehet tetézni azzal, ha az alapanyag egy génmódosított “élelmiszer” – például canola, mely a repce génmódosított változata.

Mit mivel “helyettesítsünk”?

Elég abszurd, hogy az általánosan elfogadott (és a szervezetünk számára egészségtelen) élelmiszereket “helyettesíteni” kellene. Nézzünk egy kis összefoglalást arról, hogy mit kellene lecserélni a konyhában:

  • Finomított fehér cukor, nádlé, nádpor, nádcukor helyett: finomítatlan nádlé vagy -por, árpamaláta, datolyaukor, rizsszirup, teljes zöld stevia-por, zöld stevia-kivonat.
  • Tahini, hántolt szezámmag krém helyett: szezámvaj, teljes szezámmag krém
  • Fehér lisztből készült tésztafélék helyett: teljes-kiőrlésű tészták; hajdina-, barnarizs- és egyéb gabonakészítmények
  • Fehér búzakenyér helyett: teljes-kiőrlésű búzakenyerek, teljes-kiőrlésű rozs-, árpa-, tönköly-, zab-, kukorica-, rizs- és egyéb kenyerek
  • Finomított olajok és zsírok (például margarin, és szinte minden csipszben, süteményben, kenyérben és levesben található alapanyag) helyett: finomítatlan, hidegen sajtolt olajok (oliva-, szezám- és lenolajok)

FIGYELEM: a “finomított” kifejezés nem található meg a legtöbb finomított élelmiszeren. Keressük inkább a “finomítatlan” feliratot!

Igazság a tej- és tejtermékekről

Lehetőleg kerüljük el az állati eredetű tejtermékeket. Egy részt az ember nehezen emészti meg ezeket, másrészről pedig általában finomított formában találkozunk ezekkel az élelmiszerekkel. Miért baj ez? Íme egy idézet az Atherosclerosis 1989-es folyóiratból (77:251-6):

“A homogenizált tehéntejekben az egészséges vajzsír mikroszkopikus zsírgömböcskékké alakul, amelyek egy rendkívül erős emésztőenzimet, xantin-oxidázt (XO) tartalmaznak. A gömböcskék  olyan kicsik, hogy érintetlenül és emésztetlenül haladnak át a gyomron és a belek falán. Ez a hihetetlenül erős ‘fehérjekés’, az XO átúszik a testen, bekerül a vérbe, valamint a nyirokrendszerbe. Amikor az enzim kiszabadul a zsírburkából, megtámadja és felsebzi annak az edénynek a belső falát, ahol éppen tartózkodik. A sebre sebtapasz érkezik. Ez a sebtapasz a koleszterin. A folyamat vége megkeményedett érfal, szívbetegség, mellkasi fájdalom, szívroham.”

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás