Hogyan gondolsz az evésre? | Egészséges életmód

Hogyan gondolsz az evésre?

Hogyan gondolsz az evésre?Ez egy olyan cikk, melynek nincs tudományos alapja, inkább a józan észre épül. Igyekszem az egész diéta és étkezés témát egy kicsit más szemszögből megvilágítani. Nem fogok pálcát törni most egyik diéta mellett sem. Végülis mindegy, hogy milyen diéta szerint étkezel – az sem számít, ha nincs rendszer az étkezéseidben.

Az itt leírtak talán segítenek abban, hogy egészségesebb legyél, talán egészségesebb ételeket válassz. Abban biztosan egyet tudunk érteni, hogy minden amit a testünkbe beviszünk (levegő, étel, ital), hatással van a testünkre. Ami a testünkre hat, az hat a gondolatainkra és az érzelmeinkre is. Például, ha elrontjuk a gyomrunkat egy étellel, akkor az érzelmeink megváltoznak. Talán ismersz is valakit, aki egyszer elrontotta a gyomrát valamivel és azóta sem eszi azt az ételt vagy issza azt az italt, igaz?

Az étel nem értem van, hanem a sejtjeimért

Azért élek, hogy egyek, vagy azért eszem, hogy éljek? Ha figyelembe vesszük, hogy az étel nem az én személyemnek szól, hanem a testemnek, az egészségemnek, egyértelmű, hogy azért eszem, hogy éljek. Nem az én személyiségem dönti el, hogy mit és mikor eszem – legalábbis jó esetben. A testem igényeit kell követnem. Ez a „helyes üzemeltetése” a szervezetünknek. Önmagában ez a gondolat is megváltoztathatja az étrendünket. Például egy pohár kólát vagy egy pohár vizet igyak, amikor szomjas leszek? Melyik ital jobb a testemnek? Melyikben több a hasznos tápanyag?

Nem összetevőket eszem, hanem ételeket

Érdekes és fontos, hogy bizonyos élelmiszerek milyen összetevőkből állnak. Ugyanakkor én nem számolom a fehérje mennyiséget, a B-vitamin mennyiséget és még az elfogyasztott vas és réz mennyiséget sem. Inkább abban gondolkodom, hogy retket, paradicsomot, cukkinit és hagymát teszek a salátámba. Nem baj az, ha tudjuk az összetevőket és figyelünk rájuk, de ne vesszünk el a részletekben.

Tudjuk, hogy mit kellene enni: legfőképp sok zöldséget, növényi fehérjéket, teljes gabonákat és néhány egyéb élelmiszert. Miért nem ezeket esszük? Mert nem tudjuk úgy elkészíteni, hogy az finom legyen. Én akár hányszor viszek ételt másoknak, mindig 100%-osan meg vannak elégedve vele. Ízlik nekik. Csak utólag szoktam megmondani, hogy mit is ettek valójában – általában csodálkoznak is azon, hogyan lehet a zöldség ennyire finom. Tanuljuk meg elkészíteni az ételeket finoman!

„Te ezt nem eheted!” – ez marhaság!

Ne egyél édességet, ne egyél péksüteményt, ne igyál kólát… Ez két dolgot fog okozni. Az egyik egy nagyfokú ellenállás. Ki szereti, ha megmondják neki, hogy mit tegyen vagy mit ne tegyen, igaz? A másik, amit okoz a tiltás, hogy pontosan azt mondjuk, amit el kellene felejteni. Olyan ez, mint a „Ne gondolj a nagy rózsaszín elefántra”. Az agyunk arra gondol, amilyen benyomásra éppen figyel. Tehát a ne igyál kólát után csak a kólára fog gondolni – és mit fog inni? Kólát.

A tiltás helyett inkább meg kell mondani az agynak, hogy mit tegyen. Például itt van ez a finom saláta, egyél belőle egy keveset. Ez nem egy nagy kérés, főként ha valóban szeretjük a salátát. Kortyolj néhányat a vízből. Kóstold meg az almát. És így tovább. Mindig csak kis lépést, csak egy falatnyit. Ha ízlik, úgyis többet fog enni. És ha megtalálja azt, amire a testének valóban szüksége van, abból a test még többet fog kívánni. Így a második alkalommal már önként fogjuk a salátát választani. Minden kis lépés fontos, gondolom ebben egyet értünk.

Vedd előre a „jó” ételeket!

Egy gyors reggeli után rohanunk a munkahelyre, ahol majd bekapunk valamit ebédre, és hazafelé még lesz időnk berohanni valamiért a boltba, hogy legyen valamilyen vacsoránk is… ez ismerős? Ezt az életvitelt jó lenne megszakítani. Erre egy lehetőség a megfelelő reggeli. Próbáld ki, hogy előző este készítesz magadnak egy egyszerű italt, amiben van 1/3 zöldség, 2/3 gyümölcs, egy kevés olaj, egy kevés dió féle vagy más mag. Vízzel lehet hígítani és mézzel édesíteni. Turmixold össze, tedd lezárható pohárba és reggel vidd magaddal vagy idd meg otthon. Ha ilyet még sosem csináltál, ne lepődje meg, ha délben nem leszel éhes.

Ha reggel megadunk a testünknek mindenféle tápanyagot, akkor nagyon sokáig nem lesz éhes. Ez természetes, hiszen az éhség csak akkor jelentkezik, ha valami hiány van a szervezetben. Ez lehet víz hiány (ezért kell éhség érzetnél elsőként inni), de lehet más is. Ha kap tápanyagot a test, akkor a sejtekért ettünk. A sejtek nem fognak éhezni, és így nem leszel éhes délben.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás