Ha nyár, akkor napozás! | Egészséges életmód

Ha nyár, akkor napozás!

A napozás veszélyeiIlyenkor mindenki a nyaralásra és a napozásra gondol. Persze nem az egészségtudatosság a domináns, hanem a pihenés, a feltöltődés, a kikapcsolódás és a családdal való együttlét. Gondoljunk azért egy kicsit a környezeti hatásokra is. A napsütés feltölti a lelkünket melegséggel, a szervezetünket pedig D-vitaminnal. Azonban óvatosságra kell inteni mindenkit, mert káros hatások is érhetnek bennünket. Gondoljunk például a melanomára, de az UV-B sugarak a szemet is károsíthatják. Tehát az odafigyelés elengedhetetlen védelmünk érdekében.

A napvédő szerek kétféleképpen működhetnek: elnyelik az UV-A vagy az UV-B sugarakat, vagy a másik módszer, amikor visszaverik, illetve szétszórják az UV-sugarakat. A visszaverő típusban a két legismertebb a titándioxid és a cink-oxid tartalmúak, amelyek nemcsak biztonságosan alkalmazhatóak, de mindenfajta UV-sugárzás ellen széleskörű védelmet biztosítanak.

Az egyes naptejek, napolajok SPF száma, vagyis napvédő faktora azt mutatja meg, hogy az adott napvédő krém mekkora védelmet képes biztosítani a nap ellen 2mg hatóanyagot négyzetcentiméterenként alkalmazva a bőrön felkenéssel. A fő kérdés tehát, ha 10 perc elegendő az UV-sugárzások általi észrevehető leégéshez, míg a napvédő szerekkel való bekenést követően 100 perc lenne szükséges, akkor az adott termék SPF értéke 10. (Ezt a 100 perc 10-el való osztásával kapjuk meg: 100/10=10)

A napvédő termékek hatékonysága attól is függ, hogy milyen gyakorisággal kentük be magunkat és mennyire verejtékezünk vagy múlatjuk az időt a vízben.  Strandon vagy vízparton rendszeresen újra kell kenjük bőrünket, hogy a kellő védelmet folyamatosan biztosítsuk.

Tehát a helyes használathoz hozzátartozik a teljes testfelület bekenése, a kopaszok esetében a fejtető is, a fülek, ne hagyjunk ki semmit, amit a nap érhet. No és a rendszeres ismétlés is szükséges, egyéb esetekben nem biztosítjuk a kellő védelmet, amit a napvédő tulajdonságaiból fakadóan biztosítana.

Érdemes  egy széles spektrumú, legalább SPF 30 faktorszámú benzophenone tartalmú naptejet választanunk, amely a viszaveréssel és az elnyeléssel is óvja testünket. Alaposan és bőségesen kenjük be magunkat, és a termék felszívódásához 20-30 perc szükséges. Ezt követően ismételjük meg a kenést. Érdemes a napozás megkezdése előtt már bekenni testünket. Ha csak a napon tartózkodunk, akkor a 2 óránként ismétlés ajánlott, egyébként, ha úszunk vagy törölközővel, ruha viselésével ledörzsöljük testünkről a napkrémet, akkor ismételjük meg a felkenést.

Szemünk védelmére is oda kell figyelnünk. Jó , ha tudjuk, hogy a szemet érő káros sugárzás és fénykárosodás életünk során halmozódik, vagyis a szemünket érő sugármennyiség összeadódik. A felmérések szerint a szemünket érő UV-sugárzások 80%-a már 18 éves korunk előtt felhalmozódik. Kisgyermekek esetében a szem több UV-A sugarat enged át a retinára, mint a felnőttek esetében. Ezért érdemes már gyermekkorban is napszemüveget hordani, ne divatcikként, hanem védőszemüvegként gondoljunk rá. Persze az előzőekből az következik, hogy idős korban is viseljünk napszemüveget. A divatot is figyelembe vehetjük, de ne ez legyen a választásunk elsődleges szempontja.

Az UV-sugarak elsősorban a retinát károsítják. Okozhat időskori vakságot, de a szaruhártyát is roncsolhatja, valamint a szemlencsét is károsíthatja és szürkehályogot is okozhat. A kék szeműek fokozottabban figyeljenek oda szemükre, de aki a szabadban dolgozik vagy lézeres szemműtéten esett át, mindenképpen érdemes napszemüveget viselnie.

A napszemüvegünket is körültekintően válasszuk meg. A polaroid lencsék nem csak a beeső sugaraktól, de a visszaverődő fényektől is védenek. A szemüveg jó, ha oldalról is védelmet nyújt, nem csak szemből.  A lencsék színe is sokat számít: a kék lencse leginkább a hóra jó, a zöld és a szürke biztosítja a legjobb színlátást, a barnával kontrasztosabb a kép és a sárga a képélességen segít.

Ha a lencse színe túl sötét, akkor kitágul a pupillánk és így sérülékenyebbé válik. A kontaktlencsék már önmagában védelmet nyújtanak, sőt vannak kifejezetten UV-blokkoló kontaktlencse is.

Szemünk védelmére külön étrendet is bevezethetünk: sok béta-karotint, A-, C-, és E-vitamint fogyasszunk. A sárgarépa, a piros és a lila bogyós gyümölcsök fogyasztása kifejezetten ajánlott.

Az UV-B sugarak jótékony hatással is bírnak, csökkentik például a magas vérnyomást. Napon kitágulnak az erek és fokozódik a vérkeringésünk, gyorsabban gyógyulnak a sebek, javul a sejtek tápanyagellátása. A pajzsmirigy működésére, a pikkelysömörre és az ekcémára is gyógyító hatással bír, ezért mindenképp érdemes napoznunk, de odafigyeléssel és kellő védelemmel tegyük mindig.

A napfény hatására a szeplők és a májfoltok megjelennek, de ezek csupán esztétikai gondot okoznak. Azonban az anyajegyek hirtelen növekedésére oda kell figyelnünk, vizsgáljuk rendszeresen a méretüket és változásuk esetén feltétlen forduljunk orvoshoz!

Kellemes nyaralást mindenkinek!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás