Diétázz a mentális egészségedért | Egészséges életmód

Diétázz a mentális egészségedért

Diétázz a mentális egészségedértAz elmúlt néhány évben az orvosok és kutatók elkezdtek komolyabban foglalkozni a táplálkozás és a mentális egészség kapcsolatával. Ma már azt mondják, hogy az étrend a mentális egészségre sokkal nagyobb mértékben hat, mint az elsőre gondolnánk. A megfelelő étrenddel megelőzhetjük a potenciális mentális problémákat (például depresszió, szorongás).

Bár ma még nincs egyértelműen diéta alapú gyógymód a mentális betegségekre, mint kiegészítő „kezelés” bátran használhatjuk. Hiszen a fizikai egészségünkre biztosan előnyösen fog hatni, és ez már önmagában jó – ha ezen felül mentálisan is javulunk, akkor még jobb! Nézzük meg, hogy melyek azok a tényezők, amelyek befolyásolhatják a mentális egészségünket:

3 mód, ahogyan az étel hat ránk

  1. Agyi fejlődés
    Egyre inkább bebizonyosodik, hogy „az vagy, amit megeszel”. Amikor igazi, élő ételeket, eszünk, azok táplálnak minket. Fehérje-építőkockákká, enzimekké, agyszövetekké és neurotranszmitterekké válnak, melyek információkat és jeleket továbbítanak az agy és a különböző testrészek között.
  2. Agyi növekedés
    Bizonyos tápanyagok és étrendi szokások kapcsolatban állnak az agyi fehérjék változásával, melyek növelhetik az agyi sejtek közötti kapcsolatok számát. Például egy omega-3 vagy cink gazdag diéta nagyban segítheti ezt a folyamatot. Ugyanez fordítva is igaz: a magas telített zsír és finomított cukor tartalmú ételek rombolják ezeket az agyi kapcsolatokat.
  3. Megtölti a belet egészséges baktériumokkal
    Ez szintén jó az agynak. A bélben billió-számra élnek baktériumok. Ezek védik a szervezetet a rossz baktériumoktól. Ezenkívül még néhány baktérium az agy B-vitaminnal való táplálásában is részt vesz. A jobb bélrendszer kevesebb krónikus gyulladást eredményez a testben – melyekről általában fogalmunk sincs, de valamiért nem érezzük jól magunkat.

Egyes diéták javítanak, mások rontanak…

Egyek ételek szerepet játszhatnak a mentális problémák kialakulásában, vagy súlyosbíthatják a tüneteket. Az agyat tápláló diétának ugyanaz az elve, mint a bármely más, egészséges diétának: csökkenteni (majd elhagyni) a cukros, sokszorosan feldolgozott élelmiszereket. Helyettük sok friss zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű gabonákat kell választani. A kulcs az, hogy minél több tápanyagot vigyünk be, a lehető legkevesebb kalória mellett. A leghasznosabb tápanyagok a mentális egészség szempontjából a következők lehetnek:

  • B-vitaminok. Az alacsony B12-vitamin szint agyi gyulladásokhoz vezethet, és nagyobb a veszélye a depresszió és demencia (szellemi képességek hanyatlásának) kialakulásának is. Az alacsony folsav szint rossz hangulatot eredményezhet.
  • A depressziósoknál figyelték meg, hogy alacsony a vérükben a vas tartalom. A krónikusan alacsony vastartalmat hívják vérszegénységnek.
  • Omega-3 zsírsavak. Ezek az egészséges zsírsavak javíthatják a gondolkodást, a memóriát és a hangulatunkat is.
  • Ez a tápanyag segít szabályozni a stresszel szemben adott válasz reakciókat. Az alacsony cink szint, depressziót okozhat. Az osztriga és a kagyló két remek, természetes forrása a cinknek – természetesen más élelmiszerek is található kiemelkedően sok cink, például búzacsíra, gombák, kakaó stb.

Sajnos a „nyugati étrend” általában ezekből nagyon keveset tartalmaz. Tudatosan kell(ene) figyelni a fenti összetevők alkalmazására.

Elhagyhatom az orvosi kezeléseket?

A rövid válasz: nem. Mindegy, hogy a mentális egészségünk éppen milyen állapotban van, a fenti elvek segíthetnek. Az élelmiszerek helyes megválasztása lényeges lehet az egészségünk helyreállításában. A megfelelő étrend megválasztásával tulajdonképpen lehetőséget adunk testünknek arra, hogy önmagát tudja regenerálni. Ahogy egy orvos ismerősöm mondta: „Senkit sem tudunk meggyógyítani, a gyógyulást a test önmaga végzi.” Az orvos abban tud segíteni, hogy a gyógyuláshoz vezető helyes utat megmutassa, és ez egy nagyon fontos és lényeges segítség. A gyógyulást mi is segíthetjük: helyes étrenddel! Ha nem tudjuk, mi lenne a helyes, kérdezzük meg!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás