A változás korán túl | Egészséges életmód

A változás korán túl

Idős korban is mozogjunk

Idős korban is mozogjunk

Alig száz évvel ezelőtt a várható élettartam nem érte el az 50 évet. Ma jóval kedvezőbbek a kilátások: egyre magasabb a 70, sőt a 80 év felettiek száma, így sok nő életének csaknem a felét teszik ki a menopauza utáni esztendők. Igen fontos tehát, hogy gondját viseljük a testünknek.

Idősebb korban az emberek általában egyre kevesebbet mozognak. Különösen aggasztó a helyzet hazánkban, ahol az aktív keresők sem töltenek sok időt fizikai tevékenységekkel: naponta átlagosan alig mozognak többet 10 percnél, és tíz felnőtt közül hat sem hétköznap, sem hétvégén nem sétál, kirándul vagy sportol. Sokaknak tehát soha nem válik élete szerves részévé a testmozgás, így amikor az öregedéssel járó testi változások megjelennek, úgy vélik, hogy az ülő életmód természetes az ő korukban.

Valójában semmi nem indokolja, miért kellene idősebb korban kevesebbet mozogni. Azokban az országokban, ahol a testgyakorlás a mindennapok, sőt a kultúra része (ilyen például Kínában a taj-csi) az idősebbek ugyanannyit vagy többet mozognak, mint a fiatalok. Testünk változik, ahogy idősödünk, ennek eredményeként az anyagcsere lassul, az izomtömeg csökken, és a csontrendszer egészsége is romlik – ám a hanyatlás elhárítása csak rajtunk múlik.

A mozgás szerepe

Egész életünkben rendszeres testmozgásra van szükség ahhoz, hogy csontjaink és izmaink erősek maradjanak. A mozgáshiány következtében csökken az izomtömeg, ami viszont a mozgékonyság és az állóképesség romlását vonja maga után. Minél gyengébbek vagyunk, annál kevesebbet bírunk szusszal, annál jobban kerüljük a legkisebb fizikai igénybevételt is – ez az ördögi kör végül teljes tétlenségre kárhoztat bennünket. Az aktív életmód révén ugyanakkor idős korban  is megőrizhetjük edzettségünket és izmaink feszességét.

Az anyagcsere fenntartása

A kevés mozgás nemcsak a korral járó állapotok (pl. a csontritkulás) kialakulásához vagy súlyosbodásához járul hozzá, hanem az anyagcserét is lassítja. A csökkenő izomtömeg és a kisebb energiafelhasználás miatt a kalóriaigény 30 és 80 éves kor között nagyjából harmadával visszaesik. Mindez a tápanyagfelvételre is hatással lehet: romlik az étvágy, így egyre nehezebbé válik az étrenddel hozzájutni valamennyi szükséges vitaminhoz és ásványi anyaghoz. Holott ezek egy része – főleg a kalcium és a D-vitamin – különösen fontos a csontok számára. A rendszeres testmozgás viszont – emellett, hogy edzettségünk és erőnk megőrzéséhez nélkülözhetetlen – az anyagcserét is serkenti, így növeli az étvágyat és segít aktívnak maradni.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás