A szénhidrát barát vagy ellenség? | Egészséges életmód

A szénhidrát barát vagy ellenség?

A szénhidrát barát vagy ellenség?Sokan sokfélét gondolnak a szénhidrátokról. Van például szénhidrátmentes diéta is. Lehet hallani olyat is, hogy nem eszem köretnek burgonyát vagy rizst, mert az szénhidrát. Vagy éppen olyannal is lehet találkozni, hogy a szénhidrát hizlal, ezért ne is egyél. Ezekben a kijelentésekben, diétaformákban van igazság is és sok félre értés is.

A szénhidrát alapvetően nem ellenség szervezetünk számára. Most egy kicsit beleássuk magunkat a szénhidrát rejtelmeibe. Megnézzük mi is a szénhidrát valójában, mire használja a szervezetünk és hogyan kellene helyesen gondolkodni róla. Mivel a modern élet táplálkozási szokásait tekintve a szénhidrát erősen jelen van, érdemes többet tudnunk róla és helyesen használni.

Mi a szénhidrát?

A testünk elsődleges energia forrása a szénhidrát. Tehát, ha nincs szénhidrát, akkor a testünk nem képes működni. Úgy kell gondolni rá, mint a fára, amivel tüzet rakunk. Ha nincs fa, nincs tűz, ha túl sok a fa, akkor túl nagy tűz.

A szénhidrátnak különböző formái vannak. A legegyszerűbb formája a cukor, aztán következnek a keményítők és végül a legbonyolultabbnak a rostok számítanak. Az emésztés során ezek lebomlanak egyszerű cukrokká, melyeket raktároz, illetve felhasznál a szervezet a működéshez.

A fruktózt (gyümölcscukrot) a szervezet nem képes átalakítani olyan anyaggá, amit felhasználhat energiaként (glikogén). A gyümölcs ettől még egészséges, és együnk is gyümölcsöt. A kulcs a mennyiségben van. Ha túl sok gyümölcsöt fogyasztunk, nem teszünk jót az emésztésünkkel, illetve akár hízáshoz is vezethet.

Szénhidrát fajták

A köznyelvben két féle szénhidrátot szoktak emlegetni: jó szénhidrát, rossz szénhidrát. A jó szénhidrát az összetett szénhidrátokat takarja. Ezekben sok fontos tápanyag van a testünk számára. Ilyen például a rizs, a teljes kiőrlésű gabona, a zabpehely és a zöldségek is. Ezeknek általában a glikémiás indexük is alacsony – vagyis nem emelik meg hirtelen a vércukorszintet, és hosszantartó jóllakottság érzést biztosítanak.

A rossz szénhidrátoknak szoktuk nevezni az egyszerű szénhidrátokat. Ezeket kellene elkerülni. Sokszor felesleges szénhidrátnak, vagy üres kalóriáknak is szoktuk nevezni. Ilyenek a cukros üdítők, a péksütemények, a hagyományos sütemények és édességek. Hasznos tápanyagot nem tartalmaznak a szervezet számára és a glikémiás indexük is magas – vagyis hirtelen nagyon megemelik a vércukorszintet és könnyen alakulnak át zsírrá.

Mi lesz velünk, ha nem eszünk szénhidrátot?

A szénhidrát megvonásának nagyon rövidtávon is érezhető hatása van. Például fáradtság érzet, alacsony energiaszint és evési kényszer. Hosszabb távon (néhány hét vagy hónap túlzott szénhidrát megvonás után) jelentkezhet agresszivitás, türelmetlenség, rossz közérzet, apátia, levertség stb. Ha fogyni szeretnénk, akkor is szükségünk van szénhidrátra. Lehet, hogy kevesebbet kell ennünk belőle, mint eddig, de valamennyire szükség van. Válasszunk valamilyen „jó” szénhidrátot és fogyasszuk reggel és délben a megfelelő mennyiségben.

Összegzés

Ahogy azt már sokszor olvashattad a weboldalon: egyél sok zöldséget, kevés teljes kiőrlésű gabonát és még kevesebbet minden másból. A táplálékunk több mint felének szénhidrátból kellene állnia. Ez nem azt jelenti, hogy péksüteményből! Inkább zöldségből és nagyon kevés, teljes kiőrlésű lisztből készült valamilyen péksüteményből.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás