A karácsony sajnos depresszióval is jár | Egészséges életmód

A karácsony sajnos depresszióval is jár

A karácsony sajnos depresszióval is járAz őszi-téli hónapokban amúgy is hajlamosabbak az emberek a lehangoltságra, a depressziós viselkedésre. Ez az úgynevezett szezonális depresszió, mely ciklikusan mindig késő ősszel alakul ki és egyre erősödnek a tünetei a téli időszakban.  Különösen a fényhiány van negatív hatással hangulatunkra, és mivel megrövidülnek a nappalok, borongósabb az idő és az alacsonyan járó nap kevesebb fényt juttat környezetünkbe, kedvünk is a hatásuk alá kerül. A szezonális depresszió jellegzetesen lehangoltságban jelentkezik, reményvesztettséggel és ingerlékenységgel karöltve. Akiknél jelentkezik, hajlamosak elhanyagolni társas kapcsolataikat, és akár szociálisan elszigetelődhetnek. Az érintetteknek csökkenhet az energiaszintjük, aluszékonyabbak, kedvetlenségük gyakran túlevéssel ellensúlyozzák, ezért a súlygyarapodásuk is jellemző tünet. Az északi országokban nem véletlen, hogy az alkoholt is szabályozott keretek között vásárolhatják meg az ott élők. A szinte „fel sem kelő” nap sokakat alkohol fogyasztására serkent. De nem az alkoholos mámor hoz megoldást, sőt inkább komoly társadalmi gondokat vált ki. Szerencsére a mi szélességi körünkön nem ilyen súlyosak a fényhiány hatásai.

Fontos odafigyelnünk minden apró kedélyváltozásra. Kapcsolataink embertársainkkal ilyen apróságon is múlhat. Érdemes tehát minden lehetőséget megragadni egy kellemes szabad levegőn töltött sétára, vagy intenzívebb testmozgást váálasztani, mert a sport csökkenti a bennünk lévő feszültséget. December 21-e a legrövidebb nappal így hamarosan már növekedni fog a nappali időszak, de még sokáig kell körültekintőnek lennünk. Érdemes fényterápiát választani, mert hatásos az agy szerotoninszintjének megnövelésére,de jó ötlet színesebb ruhadarabokat viselni, apró dolgokkal megelőzni a melankóliát.

Néhány gyógynövény is segítségünkre van kedélyállapotunk javítása érdekében, ne válasszunk szintetikus antidepresszánsokat. Már a középkorban is használták hangulatjavítóként az orbáncfüvet, melynek nincs káros mellékhatása például az autóvezetésben, illetve alvási problémákat sem okoz. Rendkívül hatékony az enyhe depresszió esetében, súlyosabb eseteknél azért érdemes lehet szakértő tanácsát kérni. Az orbáncfű segíti az idegrendszer egyensúlyának megteremtését az idegsejtek közötti információáramlást biztosító anyagok mennyiségének szabályozásával. Ennek eredményeképpen nemcsak kiegyensúlyozottabbak leszünk, hanem alvásunk is nyugodtabbá, pihentetőbbé válik. Azonban szedésekor figyelni kell, mert bizonyos szerek hatását csökkenti, például a fogamzásgátló tablettákét.

A macskagyökér is antidepresszánsként ismert gyógynövény, a valériana legfontosabb hatóanyaga is. Alvászavaroknál, idegesség esetén jótékony hatása közismert, de a lélek kiegyensúlyozásában is szerepet játszik. A macskagyökér hatása gyorsan érezhető a beszedést követően. A golgotavirág levelét is alkalmazhatjuk ingerlékenység, nyugtalanság esetén, de enyhe antidepresszánsként is hangulatjavítóan hat, sőt az alvászavart is megszüntetheti. Emellett a testi fájdalmakat is enyhíti.

A melankólia érzelmi világunkat jelentősen befolyásolja. Minél idősebbek vagyunk, annál fontosabb a családhoz tartozás, a családi körben eltöltött idő hasznos, szeretetteljes eltöltése. Sajnos rohanó világunkban egyre kevésbé vesszük észre, hogy az idősebbek rászorulnak a segítségre, és az is fontos, hogy hasznosnak érezzék magukat. Ha csak az unokákat hazahozzák az iskolából vagy kicsit játszanak vagy tanulnak velük, már könnyebb a helyzetük.

Komoly traumát jelent egy idős házaspárnak, ha egyiküket elszólítja a sors. Egyedül különösen nehéz elviselni a szeretet ünnepét. Fokozottan figyeljünk rájuk. Ne csak egy telefon erejéig vegyük fel a kapcsolatot rokonainkkal, hanem türelmesen gondoskodjunk róluk, érezzék, hogy nem merültek feledésbe részünkről. A szeretet ünnepén legyünk hálásak, gondoskodóan, az otthon melege mindenki szívét átjárja, vigyázzunk egymásra.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái életmód és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás