Testmozgás gyermekkorban | Egészséges életmód

Testmozgás gyermekkorban

Minél korábban kezdjünk el aktívan mozogni

Minél korábban kezdjünk el aktívan mozogni

Elsősorban az egyre mozgásszegényebb életmód okolható azért, hogy az elhízás felnőttek és gyerekek körében egyaránt járványszerűen terjed. Rendkívül fontos tehát a gyermekeket egészséges szokásokra nevelni, mivel e szokásokat valószínűleg felnőttként is megőrzik majd.

A gyermekkorban elkezdett rendszeres testmozgás nemcsak az elhízás kockázatát csökkenti, hanem segít a szívbetegségek, a szélütés és a cukorbetegség megelőzésében is. Emellett erősíti a csontokat és az izmokat az élet egy olyan időszakában, amikor még az izom- és csontrendszer jövőbeli egészségét is meg lehet alapozni.

Kisgyermekek

Attól a pillanattól kezdve, hogy megtanulnak mászni, a babák imádnak mozogni: állandóan ismerkednek a környezetükkel és nagyon élvezik a mozgás érzését. A szülőknek nincs más dolguk, mint bátorítani a természetes késztetést, s biztonságos lehetőségeket nyújtani gyermekünknek.

A kicsiknek olyan egyszerű tevékenységekre van szükségük, amelyek elősegítik testi fejlődésüket. Óvatosan irányítgassa, és mindenekelőtt arra ügyeljen, hogy a mozgás élvezetes legyen a számára.

  • Hagyja, hadd mozogjon gyermeke szabadon. A kisbabák például nagyon szeretnek egy matracon fekve rugdalózni.
  • A valamivel nagyobb gyerekekkel már néhány egyszerűbb gyakorlatot is végezhet: biztosan tartva a kicsit, emelje álló helyzetbe, hogy rugdalózhasson vagy próbálgathassa a lépéseket.
  • Mindezt gyerekdalokkal vagy mondókákkal még élvezetesebbé teheti.
  • Bátorítsa gyermekét, de ne erőltesse, ha nem mutat érdeklődést valamilyen tevékenység iránt.

Akármilyen biztonságos is a ház, a lakás, a kert, a kicsit állandóan szemmel kell tartani, miközben igyekszik a világot – és a benne rejlő veszélyeket – megismerni. Ám az óvatosságot sem szabad túlzásba vinni!

Ha a gyermek egész nap a járókában van, vagy kíváncsiságát soha nem tudja kielégíteni, helytelen – a kívánttal éppen ellentétes – magatartásformák rögzülnek benne. A gyerekeknek szükségük van a kísérletezés és a felfedezés szabadságára, sőt arra is, hogy olykor hibázzanak, hiszen csak így tudják megtanulni felmérni a kockázatot.

Ötéves kor után

Az 5-18 éves gyerekeknek naponta legalább egy óra mérsékelten intenzív testmozgás javasolt. Ez lehet séta, úszás, kerékpározás, tánc vagy valamilyen szabadtéri játék. Emellett hetente kétszer időt kellene szakítaniuk olyan tevékenységekre is, amelyek növelik az izmok erejét, a hajlékonyságot és óvják a csontok egészségét. Ezek közé tartozik az ugrókötelezés, a kötélmászás, az ugrálás vagy a torna.

Az elmúlt 20 évben jelentősen csökkent azoknak a gyermekeknek a száma, akik gyalog vagy kerékpárral járnak iskolába. Az állandó autózás a testmozgás egy lehetőségétől fosztja meg a gyermekeket. Igyekezzen példát mutatni: kísérje el gyermekét gyalog az iskolába, amikor csak teheti, és ön is kezdjen el sportolni. Szervezzen olyan aktív kikapcsolódást nyújtó családi programokat, amelyeket mindenki szeret – ilyen lehet a túrázás, a kerékpározás és az úszás. Buzdítsa gyermekét, hogy a tévézés vagy a videojátékok helyett mozogjon minél többet. Segítsen neki olyan sportot találni, amit élvez és adjon meg hozzá minden támogatást.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás