Minél idősebb vagy, annál fontosabb a mozgás | Egészséges életmód

Minél idősebb vagy, annál fontosabb a mozgás

Minél idősebb vagy, annál fontosabb a mozgásA rendszeres testmozgást a többség elhanyagolja, pedig minél rosszabb állapotban vagyunk, annál fontosabb, hogy erőltessük a mozgást. Az izmok nagyon hamar elsorvadnak és sokkal nehezebb visszaépíteni, mint karbantartani. Ez halmozottan igaz az idősebb korosztályra. A leggyakoribb időskori betegségek a szív és érrendszeri megbetegedés, a cukorbetegség és a magas vérnyomás.

Ezen betegségek kialakulásának kockázata drámaian csökkenthető a helyes étkezéssel és a megfelelő testmozgással. 40 éves kor felett az izomtömeg növelés nehézkessé válik, a regenerációhoz pedig jóval több idő kell, mint fiatalon. Ez a tendencia pedig egyre romlik a kor előre haladtával. Ezért nagyon fontos, hogy helyesen és rendszeresen edzünk.

Miért kell fiatalon kezdeni az edzést?

A testnek fantasztikusan nagy az alkalmazkodó képessége. Rengeteg dologhoz hozzá lehet szoktatni. Ha hozzászokott az edzéshez, akkor sokkal ellenállóbbá válik. A regeneráció gyorsul, a megterheléshez gyorsabban alkalmazkodik, nehezebben fárad el. Ráadásul 1 év alatt kevesebb izmot lehet építeni, mint 10 év alatt – ha ideje korán kezdjük az edzést, az csak jó lehet később.

A testnek szüksége van arra, hogy megtanulja a mozgást, hozzászokjon a terheléshez. Ez igaz az izmokra, az ízületekre és a test minden részére egyaránt. Az adaptálódáshoz idő kell, ezért jobb minél előbb kezdeni az edzést. Fiatalon, ha hibázol és megsérülsz, könnyebben regenerálódsz, később már jobban kell figyelni. De nincs gond, ha nem kezdted fiatalon, a lényeg, hogy kezd el (vagy kezd el újra, esetleg folytasd)!

Mire kell figyelni 40 felett?

Első és legfontosabb: barátkozz meg a gondolattal, hogy izomépítésre adod a fejed. Egyáltalán semmi gond nincs ezzel, nem leszel kigyúrt! Főként akkor nem, ha 40 felett kezdesz edzeni. Jobban fogsz kinézni ez tény, de gondolom ez nem baj?! Illetve egészségesebb leszel és nagy eséllyel az öregkori betegségeket elkerülöd. A második emeletre nem lesz gond felmenni gyalog, és a hétvégi bevásárló kosár súlya sem lesz olyan megerőltető. Viszont néhány dologra jobban kell figyelned, mint a fiataloknak:

  • A bemelegítés nagyon fontos mindenkinek, de 40 felett még inkább. A gimnasztika során minden ízületet alaposan mozgass át, utána pedig 15 perc laza kardió következzen. Ez például lehet egy séta a futópadon, melynek intenzitását növeled 5 percenként.
  • A súlyok használata 40 év felett kötelező, ezért biztosan fogsz használni súlyokat is. Ha soha életedben nem használtál súlyt, akkor elégedj meg a kisebb súlyokkal. Az ízületeid és a szalagok meg kell, hogy szokták a terhelést. Ha túl nagy súllyal kezdesz, akkor csak megsérülsz!
  • Bár a szabad súlyok használata nagyon jó, de minél idősebbek leszünk, annál inkább segítségünkre lehetnek a gépek. Ahogy a mozgás koordináció romlik, a sérülés veszélye egyre nagyobb lesz szabad súlyok használatával. A gép segít a helyes végrehajtásban.
  • A feladatok végrehajtásának pontossága kritikus, bármilyen sportot űzöl. Idősebb a helyes tartás és végrehajtás különösen fontos, mert az izmok, inak, ízületek már sokkal merevebbek.
  • Pihenj, regenerálódj eleget, de ne lóg el az edzéseket sem! Meg kell tartani azt a kényes egyensúlyt, amikor a regeneráció elégséges, de nem túl nagy ahhoz, hogy inkább lógásnak minősüljön.

Mivel segíthetem az edzéseim hatékonyságát kortól függetlenül?

Két alapvető dolog nagyon fontos: pihenés és étkezés. A megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag segítségével tud a testünk építkezni. A táplálék az építő kocka a test számára, illetve abból nyer elegendő energiát a napi tevékenységekhez és az edzéshez is. Ezért a megfelelő étkezési szokások kritikusak a sikered szempontjából.

A másik nagyon fontos dolog a pihenés. Ez nem csak az edzés közbeni pihenő időkre vonatkozik. Az esti alvásnak valóban pihentetőnek kell lennie és megfelelő mennyiségűnek. Aki rendesen edz, annak több alvásra lesz szüksége. Illetve a pihenő napoknak (amikor nem edzel), valóban pihentetőnek kell lennie. Végezhetsz könnyebb fizikai dolgokat (kertészkedés, könnyed séta stb.), de alapvetően pihenj.

A pihenéshez hozzátartozik a stressz elkerülése is. A stressz nagyon sokat kivesz az emberből, ezért kerülni kell, amennyire csak lehet. Ha mégis stressz ér minket, akkor amilyen gyorsan csak lehet ki kell pihenni. Erre nincs csodaszer, egyszerűen ki kell aludni.

És most irány edzeni!

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés és kulcsszavai , , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás