Lehidalok – és remélem Te is! | Egészséges életmód

Lehidalok – és remélem Te is!

Lehidalok – és remélem Te is!A modern kor velejárója a különböző gerinc betegségek. Mindenki ismer legalább egy embert, akinek gerinc „betegsége” van – például gerincferdülés vagy sérv. Arról nem is beszélve, ha mi magunk szenvedünk valamilyen gerinc problémával. Természetesen vannak olyan gerinc problémák, amiket nem lehet gyógytornával karban tartani vagy akár meggyógyítani. Ám a többségnek (így valószínűleg Neked is) kifejezetten jót tesz a torna.

Aki járt már gyógytornán tudja, hogy a gyakorlatok nyújtják és erősítik az izmokat – tehát egy nagyon komoly edzést jelentenek. Ismét az edzésről, mozgásról beszélünk. Érdemes orvoshoz fordulni mielőtt komolyabb edzésekbe kezdünk. Szerintem megéri kicsit foglalkozni azzal, ha a gerincünk körüli izmokat, a törzs izmait megeddzük, akkor milyen előnyökhöz juthatunk. Az egyik legegyszerűbb edzési mód erre a híd. Lássuk mit lehet ebből kihozni.

Egy kis anatómia

Csak egészen röviden nézzük át miként épül fel a hátunk. A gerincvelő a gerincoszlop közepén fut végig. A gerincvelő alapvető fontosságú a testünk mozgatásában, ezért a testünk úgy épül fel, hogy maximálisan védelmezze. Erős porcokkal összekapcsolt különálló, kemény csontokból felépített hajlékony, tagolt és vastag oszlop szerkezetébe van bezárva a gerincvelő. A gerincoszlopot összefüggő ínszalagok hálózata, és a gerinc mozgását kontrolláló, kidolgozott mélyizomréteg is védi.

Több mint 30 pár alapvető gerinc körüli izom van. Ezek az izmok a gerinc két oldalán, egy-egy drótkötélhez hasonló formában helyezkednek el. A gerincedet akkor tudod megvédeni, ha az oldalán végigfutó izmokat megerősíted. Nem kell aggódni, ettől nem leszel „kigyúrt”.

A híd miért jó?

Az emberek legjobb esetben is egyenesen állnak, de leginkább előre hajolnak vagy görnyednek. Nem jellemző az emberre, hogy homorítana. Ez azt eredményezi, hogy a gerincet egyoldalúan használjuk. Biztosan volt már olyan nadrágod, aminek a térde vagy a comb része kopott el elsőként – viszont a lábszáránál szinte újnak tűnt az anyag. Így van ez a gerinccel is. A sok előrehajlás következtében a csigolyák megnyílnak. Ilyenkor alakulhat ki a gerincsérv.

A híd fantasztikusan edzi a törzs izomzatát és a gerincre is nagyon jó hatással van. Ezt a keleti gyógyászatban és mozgásformákban (lásd jóga) már régóta felismerték. Ugyanakkor a híd gyakorlása veszélyes, ezért nem javaslom, hogy most azonnal fejest ugorj egy hídtartásba! Mit tehetsz, ha nagyon régen csináltál utoljára hidat?

Tanuljuk meg a hidat ismét!

Az első lépés, hogy lefekszel a kemény talajra (fontos a kemény talaj, a puha nem jó!), felhúzod a lábaidat úgy, hogy a talpak a talajon maradjanak. Majd a csípődet feltolod a plafonnak – ekkor a lapockád és a talpaid a földön lesznek, azokon fogsz támaszkodni. Már önmagában ez a gyakorlat is nagyon hasznos, de egy idő után érdemes tovább lépni a következő szintre.

Egészséges gerinc - hídtartás

A második lépés lehet az, amikor nyújtott lábakkal és egyenes törzzsel ülsz le a kemény talajra. A kezeidet a törzsed mellett tartod úgy, hogy a tenyereiddel a földön támaszkodsz. Ebből a pózból pedig feltolod a csípődet a plafonnak úgy, hogy a tenyereiden és a sarkadon támaszkodsz, a lábaid nyújtva vannak és a fejeddel felfelé nézel. Olyasmi mint a fekvőtámasz pozíció, csak éppen fordítva helyezkedsz el.

Egészséges gerinc - hídtartás

A harmadik lépés lehet az, amikor egy stabil tárgyra teszed a lapockádat és a kezeidet, míg a lábaid a talajon vannak. Aztán csinálsz egy hidat úgy, hogy a tenyereiden és a talpaidon támaszkodsz. Ez könnyebb, mint a normál híd, mert itt a felső tested magasabban van, mint a lábaid, így nem kell annyira meghajolni.

Egészséges gerinc - hídtartás

És végül meg lehet próbálkozni az általános iskolából jól ismert híddal is. Ennek a szintnek az elérése sokszor akár hónapok kemény munkáját is jelentheti. Ezért ne csüggedj, ha fél év után is „csak” a második vagy harmadik lépésnél tartasz. Tarts ki, megéri!

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás