Hogyan kerüljük el sportsérüléseket? | Egészséges életmód

Hogyan kerüljük el sportsérüléseket?

SportsérülésekAz izom, ín-, ízületi és csontsérülések jelentős része a 30 év alattiakat érinti és leginkább sporttal vagy testmozgással kapcsolatos. Az egyszerű húzódások, rándulások, a ficamok és a csontsérülések gyakoriak manapság. Érdemes még megkülönböztetnünk a hirtelen fellépő illetve a hosszabb idő alatt, túlerőltetés következtében kialakuló sportsérüléseket.

A heveny sérüléseket valamilyen trauma idézi elő, mondjuk csonttöréssel végződik egy elesés vagy egy hirtelen rántástól meghúzódhat egy izom.A túlerőltetéses sérülések fokozatosan alakulnak ki, pl. valamelyik testrész az edzések alatt normál mértékű, de hosszabb ideig fennálló vagy ismételt terhelés miatt károsodik. Ilyen a teniszkönyök, a sípcsonti ínhüvelyek gyulladása vagy akár a nyálkatömlő gyulladás.

A fizikai tevékenységekkel együtt járó terhelés általában hasznos, mivel edzettebbé válik a testünk. Az aerob jellegű testmozgás javítja az oxigénfelvétel és az energiaégetés hatékonyságát. A csontok és az izmok erejük és tömegük növekedésével reagálnak a terhelésre. Bizonyos fokú testi erőfeszítés nélkülözhetetlen az újabb eredmények eléréséhez, a sérülések pedig úgy kerülhetőek el, ha a terhelés nem haladja meg azt a szintet, amit a szervezet még kezelni képes.

A fokozott igénybevétel szükségszerű, ha elhagyjuk, akkor le kell mondanunk a testmozgás kedvező hatásairól. Térdproblémák esetén a nagy ütőterheléssel járó futás káros lehet. Ajánlatos kihagyni a kosárlabdát is, ahol gyakoriak a hirtelen fordulások. Olyan sportot válasszunk hát, ami az érzékenyebb testrészünkkel kíméletesen bánik.

A terhelés további csökkentésének módjai:

  • bemelegítés és levezetés – a testmozgás előtti bemelegítés felkészíti a szervezetet a terhelésre: serkenti a szívműködést, a vérkeringést, a légzést, emelkedik az izomhőmérséklet és az izmok rugalmasabbakká válnak, ez különösen fontos a húzódások és a rándulások elkerüléséhez,
  • erősítés – az egyenletesen fejlett izmok az ízületeket is stabilizálják. Ha nem vagyunk eléggé edzettek, akkor fokozatosan kell elkezdeni a rendszeres mozgást,
  • nyújtás – a húzódások, a rándulások és az ínhüvelygyulladás legfőbb oka a hajlékonyság hiánya. Ezért különösen fontos, hogy a testmozgás előtt és után nyújtógyakorlatokat is végezzünk,
  • jobb technika – amíg nem sajátítunk el tökéletesen egy mozdulatot vagy mozdulatsort, könnyebben eltéveszthetjük, ezzel a sérülés kockázatát is növeljük. Ezért inkább legyünk türelmesek, ne erőltessük, gyakoroljunk
  • megfelelő eszközök, ruházat – sok sportnál a felszereléshez elengedhetetlen a jó edzőcipő vagy bakancs, amely megtartja a lábat és feltartja a lépéskor keletkező ütődéseket. Használjunk a sportághoz tervezett, a lábra jól illeszkedő, a bokát tartó cipőt, és minőségi felszerelést, mert ezzel kockázatot csökkentünk.

A sportsérülések nagy részét a túl hosszú vagy túl intenzív tréning okozza. Addig nem szabad a magasabb edzési szinttel megpróbálkozni, amíg hiányzik az ahhoz szükséges felkészültség és erő. A kevés pihenőnap szintén gondot okozhat, hiszen az izmoknak időre van szükségük, hogy az igénybevétel után regenerálódjanak.

Az, hogy valaki túl keményen edz-e, természetesen függ az adott személy erőnlététől is, ezért természetesen konkrét javaslatokat leginkább egy személyi edző tud adni, aki alaposan megismeri képességeinket. Általános szabályként kimondható, hogy nem szabad minden nap megerőltető mozgást végezni, és ajánlott váltogatni a különböző gyakorlattípusokat, akár a sportokat is. Mondjuk hétfőn, szerdán úszunk, kedden, csütörtökön futunk és pénteken valami csoport sportot választhatunk vagy hétvégén túrázunk egyet a hegyekben a családdal.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód, ízület és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás