Hogyan fokozza az energiát a testmozgás? | Egészséges életmód

Hogyan fokozza az energiát a testmozgás?

Aktív testmozgás

Aktív testmozgás


Élénk mozgás során a nyugalmi állapothoz képest több, mint hússzorosára nő a testben az anyagcsere aktivitása és az izomsejtek hőtermelése.Ezzel körülbelül tízszeresére gyorsul az általános anyagcsere, több energia termelődik, de ugyanakkor több is használódik fel.Mozgáskor az izomsejteknek azonnal felhasználható energiaforrásra van szükségük. A zsírraktárak ezt nem tudják biztosítani, mert tartalékanyagaik csak zsírsavakra bontva használhatók üzemanyagként és a lebontás túl sok időt vesz igénybe. Ezért a mozgáshoz az izomsejtek az izmokban és a májsejtekben raktározott szénhidrát, a glikogén lebomlásával keletkező glükózt vesznek fel a vérből.  Mozgás után az izmokban szénhidrát felvételével gyorsan pótlódik a glikogéntartalék. Ha ebből kevés áll rendelkezésre, akkor a szervezet a fehérjéket bontja le, hogy glikogént készítsen belőle. Ezt már egy kevés, mozgás utáni szénhidrát fogyasztással is megakadályozhatjuk. Ezért esznek a sportolók banánt, szopogatnak glükóztablettát, vagy isznak sportitalt verseny előtt, közben és után.

Ha nem vagyunk fittek, akkor a mozgásprogram elkezdésekor átmenetileg fáradtnak érezhetjük magunkat, de ez elmúlik. Ahogy fittebbé válunk, úgy töltődünk fel energiával.Ennek az az oka, hogy az izmok glikogénraktárai növelhetők. A glikogénnel megfelelően ellátott izmok hosszabb ideig működhetnek fáradtság nélkül. Ezáltal nő az izomszövet és a raktározott glikogén mennyisége.  Az ülő életmódot folytató felnőtt izomzata 100g-onként 1g glikogént tartalmaz, míg a sportolóké 4g-ot.

Az izmok keringésének javulásával a mozgás hatására fokozódik az állóképesség, javul a szív és a tüdő munkájának hatékonysága, így több oxigén jut oda, ahol szükség van rá.

A testmozgás fokozza az agyban a jóllét érzéséért felelős anyagok, az endorfin felszabadulását. Ez csökkenti a szorongást és a feszültséget, javítja az alvás minőségét, fokozza a szellemi energia szintjét. Érdekes, hogy a közvélekedéssel ellentétben a szexuális energia felhasználása fokozhatja a testi energia szintjét és a fizikai teljesítményt. Próbáljunk hetente legalább ötször 20-30 percig intenzív testmozgást végezni. Nem kell azonban túlterhelni magunkat. Ausztráliában szívspecialisták vizsgáltak 500 férfit, akik könnyű testmozgást végeztek szobakerékpáron, taposógépen vagy evezőpadon hosszú pihenőkkel, illetve folyamatosan futottak vagy gyalogoltak 30 percig. Egy év után mindkét csoport hasonlóan fittnek bizonyult a terheléses próbákon.

Ha kellő intenzitással mozgunk hetente legalább három, de inkább öt alkalommal 30-40 percig, akkor sokkal energikusabban érezzük magunkat, mintha inaktívan élünk. Nem kell mozgásmániásnak lenni. A mindennapi ház körüli tevékenység, kertészkedés és tánc legalább olyan hatékony, mint az úszás vagy a kerékpározás a szív egészsége szempontjából. Még az is fittebben tart minket, ha élénk gyaloglással jutunk el nap mint nap a boltba vagy a munkahelyünkre. Bármilyen tevékenység megfelel, amitől kimelegszünk és kissé nehezebben vesszük a levegőt. A félórás mozgást sem egyhuzamban kell végezni, két vagy három 10-15 perces adagra is eloszthatjuk a nap folyamán.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás