Életmódunk és a csontritkulás közötti kapcsolat | Egészséges életmód

Életmódunk és a csontritkulás közötti kapcsolat

Mindenkinek kell a tejA csontritkulás lehet önálló betegség, de kialakulhat más betegség következtében is. Az osteoporózis kialakulása örökletes is lehet. Genetikailag ha valakinek a családjában már előfordult ez a kór, akkor nagyobb a kialakulás veszélye esetében. A fekete bőrűek között ritkább a csontritkulás, a kaukázusi típusúaknál pedig a kockázat nagyobb.

Az életkor is fontos tényező: kisgyermek korban a testmagasság növekedése során a csontrendszerünk kialakulását, fejlődését elő kell segíteni megfelelő étrenddel, míg a 40-45 éves kor után a csontállomány csökkenni kezd és a szerkezete is meggyengül. A nők fokozottabban ki vannak téve a betegség kialakulásának, mivel a csont sűrűsége 30%-kal kisebb, mint a férfiak esetében, ráadásul a menopauza esetén a női nemi hormon csökkenése is növeli a kockázatot. Ráadásul az alacsony, törékeny alkat szintén kockázatnövelő lehet.  A gyomor-, és bélrendszeri megbetegedésekben, az anyagcserezavarokban másodlagosan a csontritkulás is kialakulhat. A szteroid alapú gyógyszerek hosszútávú alkalmazása szintén a csontritkulás kockázatát növeli. Az idült gyomor-, és bélrendszeri betegségek esetében a felszívódás hatékonysága problémába ütközik, akár már fiatal korban is csontritkulás fenyegeti. A kalcium tartalmú vesekő fokozott kalcium kiválasztást eredményez.

Bizonyos veleszületett anyagcsere-betegségek esetében – mint például a szénhidrát-anyagcsere-zavar vagy az aminósav-anyagcsere-zavar – különös gondot kell fordítani a táplálkozás kialakítására, mivel ezek a betegek nem fogyaszthatnak tejet és tejtermékeket.

A gyorsételek a kalciumbevitel biztosítására nem alkalmasak, mivel tartósításukra leginkább foszfort alkalmaznak és ez a kalcium felszívódását megnehezíti. A tartósított, a félkész és a késztermékek, a húskészítmények, az ömlesztett sajtok, a szénsavas üdítőitalok és a konzervek mind-mind a kalcium felszívódását nehezítik.

A tejfehérje és a tejcukor érzékenység esetében fontos kérdés, hogy csak a tejet vagy a tejtermékeket sem fogyaszthatja az allergiás személy.  A kalcium pótlására ebben az esetben más források fogyasztását kell az étrendünkbe illeszteni.

A vegetarianizmus szintén gondot okozhat, amennyiben a fehérje és cinkbevitel visszaesik, és emellett a kalcium és a D-vitamin fogyasztása is csökken. A nők igen nagy százaléka fogyókúrázik, mely az étkezési szokások megváltoztatását vonja maga után. Odafigyeléssel kell kiválasztani az ételeket, mert hiába csökken csontjaink terhelése, a csontsűrűség mindnyájunk esetében fontos kérdés.

Manapság a  mozgásszegény élet igen gyakori és már fiatal korban is megjelenő probléma. A fiatalon elkezdett állóképesség-növelő edzések a csonttömeg megfelelő kialakulását eredményezik, és megfelelő tápanyagbevitellel a csontsűrűség megtartása jóval tovább tarthat, mint a mozgásszegény életvitel esetében. Az időskori torna is növelheti az izomtömeget, főleg, ha súlyzós edzést végeznek. Érdemes mozgáskoordinációs gyakorlatokat is végezni, mert ezek csökkentik az elesés kockázatát, ami a törés veszélyét is csökkenti.

A dohányzás, a koffein és az alkohol fogyasztása mind kockázatnövelő tényező. A dohányosok testtömege és vele együtt a csontsűrűsége rendszerint kisebb, mint nem dohányzó társaiké. Másik probléma a nők esetében, hogy a dohányzás rendszerint előre hozza a menopauza bekövetkeztét, vagyis a női nemihormon-szint csökkenése kockázatnövelő. A kávé a kalcium felszívódását nehezíti. Az alkohol fogyasztása a kalcium felszívódását és a D-vitamin hatását is csökkenti. Az alkoholisták csontsűrűsége rendszerint alacsonyabb, ami fakadhat a direkt alkoholfogyasztásból, a májkárosodásból vagy az alultápláltság és nem megfelelő étrend következménye.

Az étkezésre mindenképpen gondot kell fordítanunk, tudatosan kell megválasztani, mit eszünk, hisz azzá válunk. Ez egy hosszú folyamat, gyakran csak évek, évtizedek múlva jelentkeznek a problémák, a hatások. Figyeljünk magunkra, ki tenné meg helyettünk?

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás