Edzés típusok és intenzitás | Egészséges életmód

Edzés típusok és intenzitás

Milyen edzés típusok vannak, és azok miért jók vagy nem jók?

Intervallumos edzés

Mi ez? Nem meglepő a válasz (nagy vonalakban): intervallumokban végzett edzés. Erre vannak különböző letesztelt és bevált protokollok (pl.: tabata protokoll). Nem szükséges érteni ehhez, elég ha az edző tudja, hogy mire lesz szükséged neked. Alapvetően ezek azok az edzések, amik növelhetik az állóképességet. Nagyon hatásos „fogyasztó” (fitness-esen megfogalmazva zsírégető) edzések lehetnek.

Zsírégetés

Szerintem a zsírégetés kapcsán van némi zavar a fejekben. Az igaz, hogy az edzés folyamán felhasználunk kalóriákat. Ez természetes, ám a zsír nem ettől fog igazán „égni”. A tartós testsúlyvesztés nem az edzés alatt következik be. Természetesen, ha megméred magad edzés előtt és után, akkor tapasztalhatsz némi testsúly különbséget. Ha pótlod az edzés alatt elvesztett folyadékmennyiséget, akkor többnyire vissza is jön az edzés alatt leadott súly. Akkor mitől fogok fogyni?

Edzés típus

Nos, az edzés olyasmi, mint a lendkerék. Ha a lendkereket kicsit lendíted meg, akkor rövid ideig forog a lendítés után. Ha jobban meglendíted, akkor tovább forog. A forgás az idő múltával lassul, majd a végén megáll a kerék. Az edzés is hasonló. A példában az edzés a lendítés. Meglendíted a tested. Ha jobban meglendíted, akkor tovább „pörög”, ha kevésbé, akkor hamarabb leáll. Elképzelhető az is, hogy a test az edzés befejezte után még egy napig (tehát 24 órán keresztül) „pörög”! Na, ettől fogsz fogyni (többek közt).

Erőedzés

Gondolom, erről nem kell sokat beszélni. Itt arra megy ki a játék, hogy minél erősebbé válj, nagyobb súlyt tudj felemelni, kinyomni stb. A hiedelmekkel ellentétben ez az edzés típus is nagyon hasznos, ha ésszel csináljuk. Mint mindenre, erre is igaz, hogy többet ésszel, mint ész nélkül. Nem szabad túlzásba esni!

Aerob és anaerob

Az aerob edzés az, amikor a gyakorlat(ok) kivitelezéséhez többlet oxigénre van szüksége a szervezetnek. Ez azt jelenti, hogy enyhén lihegsz, de nem fulladsz ki. Amolyan „kellemesen elfáradtam” érzés. Az anaerob egy sokkal megerőltetőbb dolog. Ott bizony rendesen „kikészülsz”. Kifulladsz a végére. Melyiket javaslom? Ez attól függ (szokásos): mi a cél, milyen az aktuális állapotod stb. stb. Mind a kettő nagyon jó lehet, és nagyon rossz is lehet. Általában akik nem nagyon szoktak edzeni vagy nem nagyon szeretnek edzeni, azoknak könnyen elmegy a kedve, ha egyből anaerob edzéssel kezdenek.

Hatékony vegyítés

A jó hír, hogy az edzés típusokat lehet vegyíteni egy edzésen belül. Tehát lehet aerob, anaerob rész is. Vagy lehet állóképesség és erőt növelő rész is ugyanabban az edzésben. Ez is attól függ…

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás