Az úszás | Egészséges életmód

Az úszás

Az úszás

Az úszás

A vízben végzett testmozgás, például az úszás vagy a vízi aerobic fokozza az izmok erejét, valamint a szív- és érrendszer teherbírását. A víz felhajtóerejének köszönhetően e mozgások során rendkívül csekély a csontok, izmok és ízületek sérülési kockázata.

Az úszás minden életkorban és szinte minden edzettségi szinten ideális mozgásforma. Mivel az összes nagyobb izomcsoportot megdolgoztatja, javítja az izomerőt és az izomtónust, és emellett rendkívül kedvező hatása van a szív-, és érrendszerre is. A szárazföldi sportok jelentős részével ellentétben a kart is igénybe veszi, így különösen hatékony módszer a váll erősítésére.

A víz előnyei

A víz úszás közben megtartja a testünk súlyát, jelentősen csökkentve a szárazföldi edzések során oly gyakori erőteljes súrlódásokat és ütéseket. Éppen ezért az úszás – az egyéb vízben végezhető mozgásformákkal együtt – különösen hasznos akkor, ha valakinek ízületi panaszai vannak, nyak- és hátproblémákban szenved, túlsúlyos vagy gyereket vár. A víz a levegőnél nagyobb ellenállást fejt ki mozdulatainkkal szemben, így jobban fokozza az izmok erejét. A langyos víz úszás közben megnyugtatja és lazítja az izmokat, így jobban mozog az ízület, és csökken az izomfájdalmak és az izomláz kockázata is. Nagyon fontos azonban, hogy szabályos mozdulatokkal ússzunk – ha például mellúszás közben mereven és magasra kiemeljük a fejünket a vízből, megerőltethetjük a nyakunkat.

Noha a vízi tornagyakorlatok nagyon jót tesznek az izmoknak és az ízületeknek, nem terhelik meg eléggé a csontokat, és nem járnak elég erőteljes mechanikai behatásokkal ahhoz, hogy jelentősen növekedjen a csontsűrűség.

Ha csontritkulásban szenved vagy a csontjai nagyon törékenyek, orvosa a súlyterheléses gyakorlatok kerülését fogja javasolni. Ilyenkor a csontok terhelését csökkentő mozgásformák kimondottan jótékony hatásúak lehetnek. A vízben jóval keményebben lehet edzeni, mivel nem kell tartani az ütődésektől.

Természetesen mindenki maga választhatja meg, milyen szinten és tempóban szeretne úszni. A mellúszás jól megdolgoztatja az egész testet, és fokozza az ízületek mozgékonyságát. Különösen hatékonyan javítja a láb izomtónusát.

Figyelem!

  • Igyon sok folyadékot, mivel a verejtékezést a vízben nem lehet észrevenni, ezért tudatosan kell ügyelni a megfelelő folyadékpótlásra.
  • Ne feledkezzen el bemelegíteni és óvatosan kezdjen hozzá a testmozgáshoz.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás