Az ízületek védelme | Egészséges életmód

Az ízületek védelme

Ízületeink védelmében

Ízületeink védelmében

Az artrózis rosszabbodásának lassítása és a fájdalom enyhítése érdekében fontos az ízület terhelésének csökkentése és a mozgékonyság megőrzése. Ez utóbbi az egészséges embereknél a megelőzésben játszik lényeges szerepet.

Becslések szerint a testsúlytöbblet kilogrammonként 9-13 százalékkal növeli az artrózis kialakulásának kockázatát. A fogyás tehát jelentősen csökkentheti a teherviselő ízületek igénybevételét. Az egészséges étrendet mozgással kombinálva fokozatos súlyleadásra kell törekedni, amelynek eredményét később könnyen fenn lehet tartani. A rendszeres mozgás ráadásul erősíti a csontokat és az ízületeket, és megőrzi az utóbbiak mozgékonyságát is.

Könnyed léptek

Mindig kényelmes cipőt viseljen, amely éppen passzol a lábra és jó tartást biztosít a bokának. Ma már sokféle divatos, az ütéseket felfogó, kipárnázott talpú cipőt kínálnak az üzletek a sportoláshoz, túrázáshoz, gyalogláshoz – tanácsos a város utcáit is ilyen lábbeliben róni.

Az artrózis következtében a lábfejek alakja torzulhat, ami igencsak megnehezíti a cipővásárlást. Érdemesebb ilyenkor inkább készíttetni a lábbeliket; ennek külön előnye, hogy tetszés szerinti fazont rendelhet.

Az erős csípő-, vagy térdfájdalmakat enyhítheti, ha botra támaszkodva csökkenti az ízület terhelését. A sportboltokban többféle állítható hosszúságú, alapvetően a síjáráshoz és a fitneszgyalogláshoz tervezett, ám hétköznapi használatra is kiváló túrabot kapható.

Munka közben mire figyeljünk?

Az ismétlődő mozdulatokkal járó tevékenység vagy a hosszú időn keresztül fenntartott testhelyzet erősen megterheli az ízületeket. Ha az artrózis a kéz ízületeit érinti, a gépelés közben iktasson be gyakori szüneteket. A billentyűzet elé csuklótámaszként helyezzünk egy szivacshasábot. A csípő vagy a térd megbetegedése esetén lehetőleg ne álldogáljon sokat – a konyhában vagy a műhelyben igyekezzen minél több munkát ülve végezni.

Aktív életmód

Az ízületek normális terhelése nem okoz károsodást – sőt, erősítheti és mozgékonyabbá teheti őket. Az ideális edzésprogramoknak az alábbi elemekből kell állnia:

  • erősítő gyakorlatok: az ízületek mozgásában és stabilizálásában részt vevő izmokat fejlesztik.
  • aerob gyakorlatok: a szívet és a tüdőt erősítik. Segítenek a fogyásban, így csökkentik a térdre és a csípőre nehezedő nyomást. A gyakorlatok intenzitása az általános edzettségtől és az artrózis súlyosságától függ. E tekintetben gyógytornász adhat tanácsot, aki azt is elmondja, hogyan kell fokozatosan növelni a terhelést, amivel elkerülhető az izmok túlerőltetése.
  • nyújtások: segíthetnek a fájdalom enyhítésében és a mozgékonyság fokozásában.

A fájdalom és a merevség jelentősen rontja a betegek életminőségét. Szerencsére sokféle segédeszköz áll rendelkezésre, amelyekkel könnyebbé tehetők a mindennapok.

Segítségért fordulhat a háziorvosához, foglalkozásterapeutához, gyógytornászhoz, a hasonló betegségben szenvedők önsegítő csoportjaihoz, vagy tanácsot kérhet a speciális segédeszközöket árusító szaküzletekben is.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód, ízület és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás