Az erősítő edzés | Egészséges életmód

Az erősítő edzés

Az erősítő edzés

Az erősítő edzés


A felnőttek izomtömege évtizedenként átlagosan 3-5 százalékkal csökken. Az erősítő gyakorlatokkal– melyek segítenek az izomtömeg építésében és megtartásában – megállítható, illetve megfordítható ez a folyamat. Az erős izmok megkönnyítik a munkavégzést, szerepet játszanak a sérülések megelőzésében, védelmezik az ízületeket, és javítják a testtartást.

Minden egyes izom sok száz izomrostból áll, amelyeket kötőszöveti burok vesz körül. Ha a megszokottnál nagyobb terhelésnek vetjük alá izmainkat, a túl nagy ellenállás miatt apró szakadások keletkeznek e rostokban. A pihenés során szervezetünk kijavítja a szakadásokat, megnagyobbítja a rostokat és erősebbé teszi az izmokat.

Amikor az izmok gyengék vagy legalábbis nem egyformán edzettek, tartászavarok jelentkeznek. A kiegyensúlyozott erősítő tréning (nyújtással kombinálva) tehát segít a helyes testtartás megőrzésében. Emellett vastagítja a kötőszalagokat és a porcokat, erősíti az ízületeket és enyhíti a reumás ízületi gyulladás okozta fájdalmakat.

A erősítő edzés a csontváz számára is terhelést jelent, amire a csontok az izmokhoz hasonlóan reagálnak: sűrűbbé válnak és nő a tömegük. Ez megerősíti a csontokat, és csökkenti a törések, illetve a csontritkulás kockázatát.

Az erősítő edzés nem éget el olyan sok kalóriát, mint a kardio-fitnesz gyakorlatok, viszont növeli a zsírmentes testtömeget. Minden kilónyi zsírmentes szövet – melyben igen nagy az izomszövet aránya – napi 75 kalóriát éget el pusztán a normális “karbantartó” folyamatok során. Edzés közben sokkal többet. A zsírmentes testtömeg az izomzat erősítésével növelhető – ha pedig nagyobb az izomtömegünk, egész nap még nyugalmi helyzetben is kalóriát égetünk, ami fokozza az anyagcserét, és segít az egészséges testsúly fenntartásában.

Az erősítő gyakorlatok mindenkinek hasznosak lehetnek. A mérsékelt intenzitású erősítő edzés a gyerekeknél is segíti hosszú távon a csontok és az ízületek fejlődését. A megfigyelések szerint a változás kora után ritkábban fordulnak elő csípőcsonttörések azoknál a nőknél, akik kislányként súlyzóztak.

Az erősítő edzés ugyanilyen hasznos az idősek számára is, akik gyakran szenvednek a csont- és izomleépülés hatásaitól. 50 éves kor után az izmok ereje évtizedenként 15 százalékkal, 70 éves kor felett pedig 30 százalékkal csökken. Az izomtömeg csupán másfél kilógrammal való növelése csaknem 5 évi, a korral járó izomveszteséget ellensúlyozhat.

Sok nő tart attól, hogy ha erősíteni kezd, túl robosztusak lesznek az izmai, ám ez csak akkor következhet be, ha a szervezetben magas a tesztoszteron nevű férfi nemi hormon szintje. A legtöbb nő tesztoszteron szintje alig tizede a férfiakénak, ráadásul kisebbek a csontjaik is, tehát nehezebb lenne nagy izmokat építeni rájuk.

A gyengébb csontozatú nőket jobban veszélyezteti a csontritkulás (noha ez az állapot a férfiaknál is előfordul), ezért az ő esetükben különösen hasznos az erősítés csonttömegnövelő hatása.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, ízület. Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás