Az egyensúly javítása | Egészséges életmód

Az egyensúly javítása

Az egyensúlyunk javítása

Az egyensúlyunk javítása

Az egyensúlyérzéket annyira magától értetődőnek tekintjük, legalábbis amíg nem kezd romlani, hogy bele se gondolunk, milyen fontos szerepet játszik a jó erőnlét elérésében és fenntartásában. Ha ez a képesség valami miatt nem megfelelő, a legegyszerűbb tevékenységek – a lépcsőzéstől kezdve akár egy tárgy felemeléséig – is nehézzé vagy egyenesen veszélyessé válnak. Idős korban a jó egyensúlyozás elengedhetetlen az esések megelőzéséhez.

Egyensúlyozó képességünk a szemünkből, a belső fülünkből, valamint az izmainkba, ízületeinkbe és az ízületi szalagokba ágyazott receptorsejtekből továbbított információkon alapul. Ezekre az ingerekre a stabilizáló izmaink – különösen a has, a far és a deréktáji izmok – megfeszítésével reagálunk, így korrigáljuk tartásunkat, és őrizzük meg a stabilitásunkat.

Ahogy öregszünk, ezek a stabilizáló izmok meggyengülnek, és a reflexeink is lassulnak, romlanak az érzékeink. Az egyensúlyozó képességre rossz hatással lehetnek továbbá egyes gyógyszerek és betegségek is.

Ezen változások eredményeként a 65 év felettieknél a komolyabb sérüléseket okozó balesetek között az elesések állnak az első helyen – az idősek súlyos csonttöréseinek csaknem 90%-át ezek okozzák.

A csípőtáji törést szenvedő idős embereknek nagyjából a fele soha többé nem képes lábra állni. Pedig nagyon sok baleset elkerülhető lenne, hiszen az egyensúlyérzék és a mozgáskoordináció legalább részben a jó fizikai erőnléttől, valamint a tanulható és gyakorolható reflexektől függ. Egy új-zélandi tanulmány készítői 80 év feletti nők vizsgált csoportjánál egy egyszerű erősítő és egyensúly-fejlesztő edzésprogram elkezdése után az eséések 40%-os csökkenését állapították meg.

Mivel a gyakorlatok legtöbbjéhez fontos az egyensúlyozás, szinte bármilyen mozgásforma javíthatja ezt a képességet. Az esések részben éppen ezért olyan gyakoriak idős korban, mert az évek múlásával az emberek egyre jobban félnek a balesetektől, és emiatt kevesebbet mozognak.  Az egyensúlyozó képességet fejlesztő mozgások az egyensúlyozás három alapeleme közül legalább egyre hatnak: az egyensúlyérzékre, a stabilizáló izmok erejére, illetve a mozgáskoordinációra.

Az idősek számára ajánlott többek között a tánc, amely segít a tudatos mozgáskultúra kialakításában, és javítja a mozgáskoordinációt, valamint az ízületeket kímélő jóga, a Pilates, a nagylabdás tornagyakorlatok és a taj-csi. A gondosan koreografált taj-csi mozdulatokat több tanulmány is különösen hatékonynak tartja az esések számának csökkentésében.

Egyensúly és csontritkulás

Az elesések és botlások különösen veszélyesek lehetnek, ha a csontok törékenyek. Az egyensúlyozó képesség javítása ilyenkor még fontosabb – a gyakorlatokat azonban mindig nagy körültekintéssel végezze. Lassú mozdulatokra törekedjen és a közelben legyen valamilyen stabil tárgy, amiben megkapaszkodhat. Talán érdemesebb a sérülések szempontjából kevésbé kockázatos vízi tornát választania az egyensúly fejlesztésére, sőt amennyiben súlyos csontritkulásban szenved, bármilyen edzésprogram megkezdése előtt mindenképpen kérje ki orvos vagy fizioterapeuta tanácsát!

Figyelem!

Az alábbi tüneteket gyakran egyensúlyozási zavar okozza. Ha ezek bármelyikét észleli, akkor az edzés megkezdése előtt forduljon orvoshoz a probléma okának megállapítása érdekében.

  • a szédülés valamelyik formája: mozgás-hallucináció (forgás- vagy dőlésérzés), illetve közelgő ájulás érzése
  • gyakori esések
  • zuhanásérzés
  • homályos látás

Tudja-e?

Bostoni kutatók különleges, zselészerű anyaggal töltött talpbetéteket fejlesztettek ki, amelyek az ember számára nem érzékelhető módon rezegnek, így ingerlik a sarok idegsejtjeit. A stabil állóhelyzet fenntartásához ugyanis a talpból érkező ingerek alapján ad az agy parancsot a testtartás apró kiigazításaira. Az életkor előrehaladtával azonban a talpból érkező érzékszervi ingerek megritkulnak. A rezgő talpbetétet kipróbáló önkéntesek egyensúlyérzéke jelentősen javult, járásuk pedig határozottan stabilabbá vált.

 

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás