Az egészség 4 legfontosabb pillére – 2. rész | Egészséges életmód

Az egészség 4 legfontosabb pillére – 2. rész

Az egészség 4 legfontosabb pillére – 2. részA cikk sorozatot az egészséges életmód 4 legfontosabb területéről szól. Mivel a mai civilizáció negatív hatásai mindenkit érint, ennek a 4 pillérnek nem csak a javulásban, de a megelőzésben is fontos szerepe van. A jó példánkat pedig remélhetőleg gyermekeink és unokáink tovább fogják vinni, így a társadalmak egyre egészségesebbé válhatnak.

Az első részben a víz fontosságáról és szerepéről írtam. Ezt itt olvashatod el: első rész. Ebben a cikkben pedig tovább lépünk és megnézzük a második nagyon fontos pillért. Illetve egy rövid kitérőt teszünk, hogy tisztázzuk mit is jelent az egészséges életmód. Végül megnézzük, hogy az első két pillér miként kapcsolódik egymáshoz.

Mit jelent az egészséges életmód?

Elsőként értelmezzük az egészséget, mint kifejezést. Az egészség nem más, mint egy egyensúly. Ezt az egyensúlyt az élet minden területén fenn kell tudni tartanunk. Egyensúlyban kell lennie a munkának és a pihenésnek, a pozitív és negatív érzelmeknek, a pénz költésnek és a keresetnek, a táplálkozásnak, a mozgásnak és pihenésnek és mindennek, ami az életvelejárója.

Az életmód pedig egy folyamatosságot jelent. Tehát nem egy kúráról van szó, amit ma elkezdünk és két hét múlva befejezzük. Ez egy életfogytig tartó dolog, amit minden nap meg kell élni, ebben kell létezni. Természetesen az egészséges életmód lemondásokkal jár. Le kell mondani a szívbetegségekről, a rákról, az önmagunkra és másokra is káros negatív érzelmekről és még egy sor káros dologról. A lemondás természetesen feltételezi, hogy valami másra mondunk igent. Ez pedig nem más, mint az egészség és az életöröm.

Mozgásra lettünk teremtve

Akármilyen furcsán is hangzik, az emberi szervezet arra lett kitalálva, hogy mozogjon. Ha nem mozgunk, akkor a test leépíti az izmokat amikből később betegségek alakulhatnak ki (pl.: ízületi problémák, szív- és érrendszeri betegségek). Illetve a mozgás hiány okozhat elhízást is, ami a modern társadalmak egyik nagy problémája.

Tehát, ha egészségesek akarunk lenni, akkor mozgásra is szükségünk van. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen mozgást végzünk. Vannak olyan mozgások, amelyek nem kifejezetten támogatják az egészségünket. És az is fontos, hogy változatos mozgást végezzünk. Az egyoldalú mozgásforma idővel egészségünk elvesztésével járhat.

Milyen mozgást végezzek? Mit sportoljak?

A mozgásnak az egyik feladata, hogy karbantartsa a testet és kijavítson olyan hibákat, amiket a modern élet okoz. Például a sok ülésből adódó különböző hátfájdalmakat mozgással nagyon szépen lehet kezelni és helyreállítani a megfelelő egészségi állapotot. Egy másik nagy feladata a mozgásnak, hogy fejlessze az izomzatot és a mozgáskoordinációt.

Az erős izomzat alatt nem a „kigyúrt” testre kell gondolni. A belső izmok ereje sokkal fontosabb, mint a külső. Az erős belső izomzat nagyban segíti a szervezet optimális működését. Például a keringést, az emésztést és a légzést is. Elősegíti a helyes tartás kialakulását és megtartását. Ezenkívül megfelelő erőt biztosít a hétköznapokhoz (például lépcsőn való mozgás, bevásárlás, kerti munkák stb.).

Tehát olyan mozgásformát érdemes választani, ami a belső izmokat erősíti, javítja a mozgáskoordinációt és karbantartja, javítja a testünket. Ilyen komplex sportot nehéz találni, ezért érdemes több dolgot is végezni párhuzamosan. Például a sportmozgás előtti bemelegítés és a sport utáni levezetés elősegítheti a testünk karbantartását. Ezzel máris egy dolgot elértünk. A belső izmok erősítésére már biztosan ismert gyakorlatokat, például fekvőtámasz, különböző talajon végzett hátizom gyakorlat és más hasonló általános mozgások. A mozgáskoordináció javításához viszont bonyolult mozgásokra van szükség, például harcművészetek, tánc vagy akár némely jóga irányzat.

Alapvetően a választott mozgásforma nagyban függ a jelenlegi edzettségi szintünktől és a jelenlegi egészségi állapotunktól. Ha bizonytalanok vagyunk, akkor forduljunk szakemberhez.

A mozgás élettani hatásai

A rendszeres edzés fokozza a szív és a tüdő teljesítőképességét, csökkenti a szívizomzat oxigénigényét, aminek különösen nagy jelentősége van koszorúér-betegségben szenvedők számára. Ezen kívül rendszeres edzés hatására csökken a vérzsír-szint, a vérnyomás; az izommunka csökkenti a vércukorszintet, segít megőrizni a testsúlyt, és így kifejezetten előnyös hatású többek között például cukorbetegségben szenvedőknek, akik fokozottan veszélyeztetettek szív-érrendszeri betegségek tekintetében.

A fizikai aktivitásnak kettős előnye van: egyrészt a fizikai egészség fejlesztése révén ellensúlyozza a mentális problémák okozta testi bajokat, beleértve a kardiovaszkuláris rizikót vagy éppen az elhízást; másrészt javulást okoz a mentális tünetekben is, amelyek közül az egyik leggyakrabban vizsgált a depresszió és a depresszív tünetek.

A belső szerveken lerakódott zsírokat étrenddel nem lehet megszüntetni. Erre csak és kizárólag a mozgás nyújthat megoldást. A viszcerális vagy zsigeri szír a vastagbél és az artériák falának gyulladását okozza, továbbá jelentős kockázati tényezőt jelent a szív- és cukorbetegség, valamint egyes daganatok szempontjából is.

A víz igény és a mozgás összehangolása

A cikk első részében a víz fontosságáról beszéltem (első rész). Ha rendszeresen mozgunk, sportolunk, edzünk, a testünknek a vízfelhasználása magasabbá válik. Ezt természetesen bele kell kalkulálni a napi vízfogyasztásunkba. Csupán az izzadással is sok vizet veszíthet a test, de a belső szervek intenzív igénybevétele is üzemanyagot igényel.

Ahogy az előző cikkben említettem a zöldség és gyümölcs leveket, itt is megemlítem. Egy ilyen ital nemcsak a vizet pótolhatja, hanem értékes tápanyagokat is jelenthet szervezetünk számára. Tehát igyunk napi 2 liter vizet és mozogjunk rendszeresen.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás