Az artrózisról – az ízületi porc kopása | Egészséges életmód

Az artrózisról – az ízületi porc kopása

A porckopás fázisai

A porckopás fázisai

Az összes ízületi betegség közül – különösen idős korban – az artrózis a leggyakoribb. Ennél a betegségnél az ízületeket borító és párnázó porc leépül, ennek következtében az ízületi felszínek egymáson súrlódnak, ami igen fájdalmas. Kisebb ízületeket (az ujjak között) éppúgy érinthet, mint a nagy, teherviselő ízületeket (többnyire a csípőt és a térdet). A gerinc felső szakaszának csigolyaközi ízületeit is megtámadhatja; ezt az állapotot nyaki spondylosisnak nevezzük.

Mi is történik ilyenkor?

Az ízületeket párnázó porc felszíne rendkívül sima, így az ízesülő csontvégek könnyedén siklanak egymáson. Artrózisban viszont az ízületet borító porc érdesé válik és foltokban el is hal. Az alatta lévő csont – a szervezet önjavításra tett kísérleteként – megvastagodik. Az ízület körül csontsarkantyúk (osteophyták) nőnek. Néha folyadék gyülemlik fel az ízületben, amely így erősen megduzzad.

A szervezet időnként viszonylag jól helyrehozza az ízület károsodását, és a fájdalom megszűnhet, de ez nem mindig történik így. Ha az elváltozás maradandó, a fájdalom idülté válik és a mozgásban is nehézségek jelentkeznek. Az ízület akár el is torzulhat. A környező izmok meggyengülhetnek, ami az ízület stabilitására is hatással van.

Előfordul, hogy a pusztuló porcban kalciumkristályok képződnek – ez a leggyakrabban a térdben figyelhető meg. Az artrózisnak ez a fajtája a legsúlyosabb és általában gyorsabban is rosszabbodik. Emellett gyulladásos időszakok jellemzik, amelyek az ízület fokozott fájdalmával és megduzzadásával járnak (az ízületet ilyenkor tapintásra melegnek érezhetjük). Ezek a fellángolások az ízületekben lerakódó húgysavkristályok okozta köszvényes rohamokhoz hasonlóak, ezért az állapotot álköszvénynek is nevezik.

 

A lehetséges okok

Egyenlőre nem teljesen ismert, pontosan miért és hogyan alakul ki az artrózis. Több tényező is szerepet játszhat a folyamatban:
Öregedés: Az artrózis jellemzően 40 éves kor után jelentkezik. Nem szükségszerű velejárója az öregedésnek, de tény, hogy az évek múlásával fokozódik az ízületek elhasználódás okozta általános kopása.

Öröklött hajlam: Szintén fontos, noha a felelős géneket még nem sikerült azonosítani. Az ujjpercek artrózisa általában több személyt érint egy családban.

Női nem: Az artrózis gyakrabban fordul elő nőknél, ez általánosan igaz a legtöbb ízület esetében.

Sérülések: Egy ízület súlyos sérülése, például egy törés szintén növelheti az artrózis kockázatát – az összefüggés akkor is megállapítható, ha a betegség csak évekkel később alakul ki. Az ízületeken végzett műtétek szintén hozzájárulhatnak a porckopáshoz.

Elhízás: A térdartrózis egyik legfőbb rizikótényezője.

Bizonyos sportok: Az ízületek ismétlődő terhelésével járó sportok hosszú távon szintén artrózishoz vezethetnek. A labdarúgás vagy a rögbi ezek közé tartozik: a betegség akár már a harmincas évek vége felé is kialakulhat a játékosoknál.

Veleszületett ízületi problémák:
Az ízületeket érintő fejlődési rendellenességek szintén artrózist idézhetnek elő az élet későbbi szakaszaiban.

Egyes ízületi betegségek:
A gyulladással járó ízületi betegségekben, például a reumás ízületi gyulladásban vagy a köszvényben szenvedők veszélyeztetettebbek.

Bizonyos foglalkozások: Az ízületet különösen nagy igénybevételnek kitevő szakmák ugyancsak növelik a kockázatot. A gazdálkodóknál például gyakori a csípőízület artrózisa.

Egyes betegeknél az artrózisos tünetek bizonyos időjárási körülmények között rosszabbodnak – leginkább akkor, amikor a levegő párás. Azt azonban nem sikerült igazolni, hogy a kedvezőbb éghajlatra költözés hosszú távon javít-e az állapoton. Az artrózi a világ minden részén előfordul, még ott is, ahol az egész évben száraz, meleg az idő.

Megelőzésre és fájdalomcsökkentésre is alkalmas gyakorlat

Megelőzésre és fájdalomcsökkentésre is alkalmas gyakorlat

Az egyik legjobb gyakorlat a csípőízület megvédésére illetve a fájdalom esetén is az állapotunk javítására aképen látható gyakorlat. De még hatásosabb, ha csípőnket a földön hagyva végezzük ezt a gyakorlatot, néhányszor megismételve, akár naponta többször is.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód, ízület és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás