Aerobic | Egészséges életmód

Aerobic

Az Aerobik

Az Aerobik

Aerob típusú testmozgásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amely a szív és érrendszert alaposan megdolgoztatja (a szívritmust felgyorsítja és a keringést serkenti) úgy, hogy közben a szervezet oxigénfelhasználása nagymértékben fokozódik.  Ilyen a futás, a kerékpározás és az úszás. Az aerobik kifejezést ugyanakkor egy bizonyos edzéstípusra használják , amelyet gyakran zenére végeznek.

A többi kardio-fitnesz mozgáshoz hasonlóan az aerobik is erősíti a szívet és a tüdőt, serkenti a vérkeringést és kitűnően fogyaszt. A gyakorlatok emellett az izmokat is erősítik – jó néhányuk a test nagy izmait dolgoztatja (a lábat, a mellet, a hátat vagy a fart).

Az aerobiknak számos olyan változata van, amely eléggé megterheli az ízületeket (például ugrálással vagy kocogással). Ez segít a láb és a csípő csontjainak erősítésében de az ízületi problémákban szenvedőknek nem igazán kedvező.Az aerobik más fajtái jobban kímélik az ízületeket, mindamellett némi terhelést is jelentenek (hiszen az izmokra és a csontokra ilyenkor is ránehezedik a testsúly). A rendszeres aerobikedzések javítják az erőnlétet, a mozgáskoordinációt és a hajlékonyságot, és –  a feszült izmok ellazítása és az endorfintermelés fokozása révén – a stressz oldásában is segítenek.

Nagyon sokféle aerobikedzés van, melyek mindegyikének megvan a maga sajátossága. Egyes foglalkozásokon egy sor különböző mozdulatot végeznek, amelyek más- más módon dolgoztatják meg az izmokat és a csontokat. Mások inkább egy bizonyos mozdulat ismétlésére helyezik a hangsúlyt. A következők közül lehet választani:

Sztep-aerobik – egy lelkes aerobikrajongó dolgozta ki, aki térdsérülése ellenére is folytatni akarta az edzéseket. A szervezetet erőteljesen megdolgoztatja, de az ízületeket csak kissé terheli meg, így ideális azoknak, akik ízületi fájdalmakkal küzködnek. A gyakorlatok közben egy 15-20 cm magas szteppadra kell fellépkedni.

Tánc-aerobic – A zene és a ritmus még a legfárasztóbb aerobik-foglalkozást is élvezetesebbé teheti. A koreografált táncgyakorlatok a rendszeres aerobik koreográfiákra épülnek, ám azoknál sokszor jóval bonyolultabb lépésekből állnak.

Kör-aerobik – meghatározott sorrendben gyors egymásutánban végzett gyakorlatainak köszönhetően növeli a szívritmust, és többféle módon terheli az izmokat. A számos erősítő és nyújtó hatású mozdulat ellenére – mivel ezek  gyors ütemben, szinte megállás nélkül követik egymást – aerob jellegű testmozgásnak számít.

Slide-aerobic – e változathoz úgynevezett slide-board kell: ez egy csúszós műanyag lap, a két végén gumiütközőkkel, amelyek meggátolják, hogy a láb lecsússzon róla. A mozdulatok frissen viaszozott padlón való csúszkálásra emlékeztetnek, és igen alaposan megdolgoztatják a szervezetet. A slide-aerobikot sokan arra használják, hogy így lendüljenek formába más sportokhoz, például a síeléshez.

Boksz-aerobik – ennek a változatnak a kedvelői ütő és rúgó mozdulatokat végeznek, rendszerint zenére (és persze anélkül, hogy egymáshoz érnének). Igen intenzív, stresszcsökkentő hatású edzés, mely kiválóan alkalmas a “fáradt gőz” leeresztésére.

Az aerobik edzés

Mindig olyan tempót diktáljon önmagának, amelyet hosszabb ideig is kényelmesen bír, és amely mellett anélkül meg tud szólalni, hogy levegő után kapkodna. A testmozgás így sokkal élvezetesebb,- és semmivel sem kevésbé hatékony – mint a túlságosan feszes edzések.

A szervezett aerobik-foglalkozások általában 45-60 percesek, de a kezdőknek csupán 10-20 perc ajánlott. A mozgás időtartamát és intenzitását csak fokozatosan szabad növelni, különösen, ha sérülés után, idős korban vagy túlsúlyosan szánja rá magát az edzésekre. Ha nem biztos abban, hogy mennyit bír, eleinte lassabb tempóban és rövidebb ideig tornázzon, és csak fokozatosan növelje az adagot.

Noha az erőnlét fenntartásához már heti két edzés elegendő, törekedjen inkább a heti három-öt alkalomra. A rendszeres testmozgás megkezdése után már néhány héten belül érezni fogja, hogy több az energiája és jobb az állóképessége.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás