A tánc, mint edzés | Egészséges életmód

A tánc, mint edzés

A tánc, mint sport

A tánc, mint sport

Egy edzésprogram sikeressége sokszor már a legelején, a választáskor eldől: olyan sportot kell választanunk, amelyet örömünket leljük, ezért könnyen kitartunk mellette.

A táncot sokan azért szeretik, mert nincs is edzés jellege. Ugyanolyan előnyöket kínál, mint a többi mozgásforma, ugyanakkor szórakoztató is, és lehetőséget nyújt az ismerkedésre.

A tánc egyik legnagyobb előnye a változatosság. Biztos, hogy talál az ízlésének és a képességeinek megfelelő táncot, hiszen a gyors és lendületes salsát vagy szvinget éppúgy választhatja, mint az elegáns keringőt vagy az egzotikus flamencót.
A tánc aerob típusú testmozgás
, azaz javítja a keringést és a légzést – közben ugyanannyi kalóriát éget el, mint a gyaloglás vagy a kerékpározás. igazi mentő megoldás azok számára, akik nehezen tudják rászánni magukat, hogy mondjuk konditerembe járjanak.

 A tánchoz erőre, mozgáskoordinációra és egyensúlyérzékre van szükség, ezért kiváló lehetőség a testtartás, a stabilitásjavítására. Ez különösen fontos az idősebbek számára, mivel a jó egyensúlyérzék segít megelőzni az eséseket. Másik előnye, hogy a súlyterheléses gyakorlatok erősítik a csípő és a láb csontjait, izmait.

A táncnak a világ különböző pontjain sok száz változata alakult ki, ezek más-más mozdulatokra helyezik a hangsúlyt, és sajátos előnyöket kínálnak:

  • A jive-hoz és a salsához hasonló táncokban gyakori hajlások, forgások és oldalirányú mozgások növelik az izmok rugalmasságát és az ízületek mozgástartományát. A hastánc a hasizomzat mellett alaposan megdolgoztatja a hát és a medencefenék izmait is, amelyek igen fontos  szerepet játszanak az egyensúly fenntartásában.
  • A szalontáncok és a balett kiegyensúlyozott, kecses mozdulatai javítják a mozgáskoordinációt, az egyensúlyérzéket és a tartást – ez különösen idősebb korban hasznos az esések és a törések elkerülésére.
  • A sortáncok kíméletes kardio-fitnesz edzésnek felelnek meg, a csontokra és az izmokra pedig a step-aerobic-hoz hasonló hatást gyakorolnak.

A táncot nem csak fiatalok és hivatásos táncosok gyakorolhatják – igaz, a különböző táncfajták más-más fizikai ügyességet és erőnlétet igényelnek. A sortáncok többsége például viszonylag egyszerű lépésekből épül fel, amelyeket a kezdők is gyorsan megtanulhatnak , ezzel szemben a szalontáncok igazán magas szinten való elsajátításához évekre lehet szükség. Ez persze nem jelenti azt, hogy a szalontáncok elkezdéséhez különösen edzettnek vagy éppen tehetségesnek kell lenni – eleinte elegendő a megfelelő tartásra és az egyszerűbb lépések rögzítésére törekedni.

A lendületes táncok, például a dzsessz vagy a tap esetében már a kezdéshez is jó erőnlétre van szükség. A lassúbb, elegánsabb táncoknál a mozgás tempója visszafogottabb, s mivel ezek túlzott megerőltetés nélkül is jó hatással vannak a szívre és az érrendszerre, különösen ajánlhatók az idősebbeknek, akiknek e tevékenység ráadásul az egyensúlyuk és a stabilitásuk javítása révén is használ.

A tánchoz nem kell különleges felszerelés. Egyes foglalkozásokhoz szükség lehet bizonyos speciális ruhadarabokra, de általában elég valamilyen bő és kényelmes, a mozgást nem akadályozó öltözék. Fontos, hogy a cipő jól illeszkedjen a lábra, belül párnázott talpa legyen, s ne csússzon – ha az edzőcipő nem felel meg, sokféle stílusban kaphatók könnyű és rugalmas tánccipők is. Sőt egy kényelmes, bőrtalpú cipőt könnyen át lehet alakítani úgy, hogy a talpára gumiréteget ragasztunk a jobb tapadás érdekében.

 

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás