A jóga rejtelmei | Egészséges életmód

A jóga rejtelmei

A jóga

A jóga

A különböző mozgásformákkal foglalkozó cikksorozatunk következő eleme a jóga rejtelmeibe vezet be bennünket.

Ez az Indiában évezredek alatt kifejlődött ősi testi és lelki terápiás módszer ma már nyugaton is roppant népszerű, ahol lazító, izomtónust javító és hajlékonyságot fokozó mozgásformaként gyakorolják. A jóga különböző gyakorlatai és pózai gondoskodnak az ízletek megfelelő lazaságáról, oldják a stresszt és javítják az általános erőnlétet.

A jógának számos változata van, amelyek az egészségnek és az edzettségnek mind egy kissé más aspektusára helyezik a hangsúlyt. A hatha-, és Iyengar-jóga például az idősebbeknek kedvező, mivel lassú, visszafogott mozdulataik nem terhelik túl az ízületeket, ugyanakkor tonizálják az egész testet és fokozzák az állóképességet és a hajlékonyságot. Az Ashtanga- és a Vinyasa-jóga általában gyorsabb tempójú és lendületesebb. A Bikram- jóga kifejezetten nehéz, ezt a változatot fűtött szobában gyakorolják, hogy az izmok és ízületi szalagok könnyebben, minél nagyobb mértékben nyújthatók legyenek.

Hogyan használ?

A jógagyakorlatok többsége a három alapelvre koncentrál, általában a különféle változatok szerint más-más mértékben.

  • Testtartások A jógapózok lassan, kíméletesen nyújtják az izmokat és az ízületi szalagokat, javítják a vérellátást, a hajlékonyságot és at izomtónust. Csökkentik továbbá a fájdalmat és a merevségeet, és fokozzák a testtudatot.
  • Légzés Ahogy a légzés szabályos, nyugodt ritmusa beáll, a zaklatott, csapongó gondolatok összeszedettebbé válnak, így könnyebben tudunk összpontosítani. A légzés javítja az izmok vérellátását, elősegíti a tejsav eltávozását a szövetekből, és lassítja a szívritmust.
  • Meditáció A meditáció mélyrelaxációs módszer, amely segít megtisztítani elménket a mindennapi élettel járó gondoktól és aggodalmaktól. Csökkenti a szorongást és javítja a közérzetet.

A jóga nem csak az állóképesség javítására alkalmas, hanem sokan kezelési módszernek is tekintik – segít enyhíteni például a derékfájdalmat, az artrózis és más ízületi betegségek okozta panaszokat.

Emellett sokan számolnak be arról is, hogy mióta jógáznak, kevésbé szenvednek az allergiától vagy az álmatlanságtól.

A jóga a megelőzésben is segít. Ahogy az izmok és a kötőszalagok mind hajlékonyabbá válnak, bármilyen fizikai tevékenység végzése közben egyre kisebb valószínűséggel sérülnek meg.

A legtöbb sportközpontban és klubban szerveznek jógatanfolyamokat, de ha jobban szeret otthon gyakorolni, a témával kapcsolatban sokféle illusztrált könyv, videókazetta és DVD kapható.

A jóga bármelyik változatát választja, soha ne erőltesse se a szintjének nem megfelelő edzéseket, se az olyan testhelyzeteket, amelyek kényelmetlenek! A hangsúlynak mindig a helyes testtartáson, valamint  a kíméletes és folyamatos mozdulatokon kell lennie. Ne aggódjon, ha egy póz nem sikerül tökéletesen: a gyakorlat akkor is sokat használ, ha csak pár fokkal növeli a mozgástartományt. Már néhány heti rendszeres jógázás után valószínűleg érezni fogja, hogy a teste hajlékonyabbá válik.

Néhány orvosi cikk szerint a tízhetes, a felső testfélre koncentráló jógaprogram jelentősen enyhítheti a kézízületek artrózisa okozta tüneteket, valamint egyes jógapózok enyhítik a csuklóalagút-szindróma tüneteit.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái edzés, életmód és kulcsszavai , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás