9 fontos tény a gluténmentességről | Egészséges életmód

9 fontos tény a gluténmentességről

9 fontos tény a gluténmentességrőlA gluténmentes étkezés és termékek egyre inkább terjednek itthon is – olyanok körében is, akik nem feltétlenül szükséges, hogy gluténmentes diétát tartsanak. Annak ellenére, hogy sokan esznek gluténmentes termékeket, sok a tévhit és a félreértés a témában. Akár súlyos egészségügyi következményei is lehetnek egy rosszul megválasztott diétának vagy étkezési szokásnak.

Amiért nem sok figyelmet szentelünk az étkezésre talán azért van, mert a hatásai nem azonnal jelentkeznek általában. Érdemes a gluténmentességgel kapcsolatban a tévhiteket és félreértéseket tisztázni. Most néhány olyan dologról lesz szó, melyek feltétlenül érdemes tudnod, mielőtt gluténmentes diétába kezdesz.

#1 a legtöbb ember számára felesleges a gluténmentes diéta

Nagyjából 0,75%-a az embereknek (133 főből 1)van gluténérzékenysége (cöliákia). További kb. 0,4%-nak van orvos által diagnosztizált búza allergiája (én ezen kevesek közé tartozom) – ez egy 2006-os felmérés eredménye. Az allergiások kifejezetten a búzára jelentkező problémákkal küzdenek, melyben van glutén is – de nem kifejezetten a gluténnal van problémájuk. És van még egy nagyobb csoport, akinek problémája van a gluténnal, de nem cöliákiában szenved – erről a szakemberek nem sokat tudnak, de a jelenséget ismerik.

A fent említett tünetekben szenvedők kerülik a glutént (és nagyon helyesen teszik), hisz ha esznek, akkor rosszul lesznek. Az egészséges embereknek (ilyen a többségünk), nincs szüksége arra, hogy teljesen elkerülje. Természetesen a túlzott glutén fogyasztás nem egészséges – és sajnos sokaknál ez fenn áll. Ehetünk péksüteményeket, melyekben van glutén, de úgy válasszunk alapanyagokat, hogy ne glutént együnk gluténnal – lásd reggeli kenyér, tízórai szendvics, uzsonnai kenyér és esti kenyér…

#2 ha úgy gondolod a gluténnal gondod van, keresd fel az orvosod

“Ki önmaga orvosa, annak bolond a betege” – ahogy a mondás tartja. Ne állapítsuk meg önmagunk tüneteinek az okát, forduljunk szakemberhez. Bizonyos tünetek sokféle dologtól lehetnek és még sokszor a szakember is vizsgálatnak veti alá a pácienst, hogy kizárhasson betegségeket. Bátran menjünk olyanhoz, aki ért hozzá és meg tudja állapítani, hogy pontosan mire van szükségünk egészségünk visszanyeréséhez.

#3 a környezeted bánthat emiatt

Ha gluténmentes diéta mellett döntesz, akkor a “hagyományos” étkezést folytatók tanácstalanná válnak. Nem értik, hogy mit ehetsz és mit nem. Nem fogják könnyen megérteni és sokszor azt hihetik, hogy csak valamilyen divat irányzatot követsz. Ezt a helyzetet türelemmel és megértéssel lehet jól kezelni. Nem akarnak ők rosszat, de felbosszanthatnak értetlenkedésükkel.

#4 nem kell minden gabonát elkerülnöd

Nem minden gabonában van glutén és nem feltétlenül minden glutén ártalmas számodra. Ezt egyeztetni kell a szakemberekkel. Például a zabban van glutén, mégis általában a glutén érzékenyek is fogyaszthatják. De beszélhetünk a quinoa-ról vagy akár a rizsről és a kukoricáról is. (A kukoricáról sok tévhit kering. Van benne egy gluténra hasonlító összetevő, de az nem glutén. Ha szükséges külön vizsgálattal meg tudják állapítani, hogy ehetsz-e kukoricát.)

#5 nem feltétlenül fogsz ettől lefogyni

Van egy réteg, aki azért kezdi el a gluténmentességet, hogy súlyt adjon le. Némelyeknek ez segít is, de nem azért, mert a glutén elhagyása fogyasztó hatású. Aki lefogy ezzel a módszerrel annak azért sikerül, mert kevesebb kalóriát fog fogyasztani – például elhagyja a magas kalória tartalmú péksüteményeket és helyette zöldséget eszik… Ha csak a fogyás a célod, akkor nem feltétlenül kell gluténmentes étrendet követned.

#6 a glutén “bárhol” megbújhat

Sokszor használnak glutént tartalmazó alapanyagot bizonyos termékekben. Sajnos nem marad más megoldás, mint az összetevők elolvasása. Például vega-burgerekben és saláta öntetekben sokszor előfordul. Ez azért lehetséges, mert a búzaliszt egy olcsó sűrítőanyag. Én is el szoktam olvasni az összetevőket, ha gondod van a gluténnal, olvasd el Te is!

#7 érdemes étkezési tanácsot kérni

Bármilyen okból is döntesz a gluténmentes étkezés mellett, érdemes lehet étkezési tanácsot kérni egy szakembertől. A testnek szüksége van egy bizonyos mennyiségű tápanyagra. Ha elhagyunk az étrendünkből ételeket, érdemes megnézni, hogy mivel pótoljuk a kieső, fontos tápanyagokat. Ezt egy dietetikus könnyedén meg tudja állapítani és össze tud állítani neked egy megfelelő étrendet.

#8 járhatsz étterembe is

Nem feltétlenül kell egy kellemes éttermi vacsoráról lemondani. Itthon is meg lehet találni azokat a helyeket és ételeket, melyeket megehetsz. Például a zöld köret általában nem tartalmaz glutént és mellé fogyaszthatsz valamilyen panírmentes ételt. Illetve vannak már olyan éttermek is, ahol kifejezetten gluténmentes ételeket szolgálnak fel. sokszor olyan személyzet üzemelteti, akik szintén glutén érzékenyek, ezért pontosan tudják mire lesz szükséged és figyelnek Rád.

#9 a bőrbetegségek eltűnhetnek

Sok glutén érzékenység a bőrön jelentkezik. Előfordulhat, hogy különböző, múlni nem akaró, folyton kiújuló bőrproblémák a gluténmentesség hatására elmúlnak. De mielőtt a gluténmentességet kipróbálnánk, forduljunk szakemberhez, mert a bőrproblémának is sok okozója lehet.

Hozzászólások

hozzászólás

A bejegyzés kategóriái allergia és kulcsszavai , , , . Tedd a kedvenceid közé a cikket.

A weboldal használatával elfogadod a cookie-k (sütik) használatát. További információ

Ez a weboldal azért használ cookie-kat (sütiket), hogy Számodra a legjobb böngészési élményt tudja nyújtani. Ha továbbra is használod a weboldalt a cookie (süti) beállítások megváltoztatása nélkül vagy az "Elfogadom" gombra kattintasz, beleegyezel a cookie-k (sütik) használatába.

Bezárás